بیماری های اعصاب و راهکار درمان

کامجو طب کوشاکامجو طب کوشا
2,716 بازدید
asab & darman

شما در این مقاله میتوانید درباره ی بیماری های اعصاب و راهکار درمان،تقویت اعصاب،سستی،خستگی،سنگینی،تشنجات عصبی،حمله عصبی،درد اعصاب یا نورالرژی و…بیشتر اطلاعات کسب کنید.  همچین شما می توانید مقالات بیشتری را در وبلاگ کامجوطب مطالعه کنید.

اعصاب

بدن انسان مانند کشوری است که نوع شبکه ارتباطی مناطق آن را به یکدیگر متصل می‌کند این شبکه دستگاه عصبی نام دارد وقتی که اطلاعات سریع منتقل می‌شوند همه چیز خوب پیش می‌رود و بدن سالم است و به نحو موثری از عمل نشان می دهد برای آنکه اطلاعات به طور هماهنگ در بدن جریان یابد باید مرکز اطلاع‌رسانی سالم و اثر بخشی وجود داشته باشد و این نقش را مغز ایفا می کند

مقایسه شبکه ارتباطی تلفنی و نظام عصبی انسان مقایسه درست است اطلاعاتی که در نظام عصبی انسان جریان دارند ماهیتی زیستی الکتریکی دارد. نظام عصبی با بیش از ۱۰ میلیارد سلول عصبی به نام نورون ساخته شده است که آن ها نوعی جریان الکتریکی منتقل می‌کنند و همین جریان الکتریکی است که قسمتهای مختلف بدن را به فعالیت وا می دارد.

آیا می دانید مغز شما بیش از ۱۵ میلیون میلیارد ارتباط الکتریکی دارد؟

آیا می دانید مغز شما با بیش از ۱۷ تریلیون سلول ساخته شده است؟

سلول های عصبی مستقیماً با یکدیگر تماس ندارند بلکه از یکدیگر جدا هستند و بین آنها شکاف سیناپسی وجود دارد جریان عصبی در این مکان به یک عامل شیمیایی شبیه به هورمون ها تبدیل می شود که مسئول انتقال اطلاعات خاص به سلول های بعدی است و پیامهای خوشنودی، درد، توجه، خطر و یا آرامش و غیره را منتقل می‌کند. این عوامل شیمیایی را ناقل های عصبی می نامند.

آیا میدانید مغز چه تعداد ارتباطی شیمیایی دارد؟ برای درک آن عدد ۱ را نوشته و ۸۰۰۰۰۰ صفر جلوی آن بگذارید! تاکنون پژوهشگران حدود ۵۰ ناقل عصبی کشف کرده اند و و من در اینجا فقط چند نوع از آنها را با فعالیت‌ فکری ارتباط دارند را نام می‌برم:

۱.دوپامین: اپی‌نفرین، نوراپی‌نفرین، هر سه مسئول بردن پیام های مغز و ایجاد هیجان انواع حالت شادی و میزان فشار خون ارتباط دارد.

۲.سروتونین: نوعی ناقل عصبی است که احساس آرامش و سستی را منتقل می کند و اگر تولید آن افزایش یابد حالت خواب و بی حالی ایجاد می شود اختلال در تولید آن با فشار روحی عصبانیت و اختلال در خواب و افسردگی و حالتهای شیدایی (مانیای) مرتبط است.

۳.اندروفین: به نظام عصبی آرامش داده و درد را تسکین می‌دهد.

۴.استیل کولین: یک ناقل عصبی حیاتی برای حافظه و یادآوری است و در افراد مبتلا به آلزایمر این ناقل عصبی کم است این ناقل‌های عصبی شگفت آور که فکر و عاطفی انسان را کنترل می کنند به خودی خود تولید نمی شوند

بلکه از زنجیره های اسید آمینه و از طریق تغییر شکل آنزیمی به وجود می آیند این نکته را به یاد داشته باشید که هر نوع ناقل عصبی برای انتقال پیام خود از اسید آمینه خاصی استفاده می کنند بنابراین با انتخاب تدبیر غذایی خاص می توان یک نوع ناقل را بیش از هر ناقل دیگر فعال کرد.

سیستم عصبی

تیروزین یک اسید آمینه غیر ضروری است( یعنی توسط بدن تولید می شود و نیازی نیست که از خارج وارد بدن شود). این اسید آمینه موجب تولید دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین می شود آنها مسئول بیداری مغز هستند و خود تیروزین هم موجب تولید استیل کولین نیز میشود   که مسئول بیداری مغز است

اسید آمینه به طور عادی در بدن از فنیل آلانئین تولید می‌شود و فنیل آلانئین، اسید آمینه ای است که فقط در مواد غذایی یافت می شود (یعنی اسید آمینه ضروری) برای اینکه تاثیر آن را روی مغز دریابید به این خبر توجه کنید: در یکی از جنگها به تعدادی از خلبانها تیروزین تزریق کردند در نتیجه ۲۸ ساعت بدون هیچ اشکالی بیدار بودند این اسید آمینه در بادام، کنجد ،کدو حلوایی، تخم مرغ ،لبنیات و گوشت وجود دارد.

 چند نکته مهم: تریپ توفان یک ناقل عصبی دیگری به‌نام سروتوئین تولید می کند که آرام بخش است و فقدان آن بی خوابی تند مزاجی و ناراحتی عصبی منجر می شود حتی ممکن است کمبود آن فرد را به اعتیاد به الکل بکشاند

در مغز زمانی وجود دارد که ورود خون را به مغز دقیقاً کنترل می‌کند. برای ورود تریپ توفان به مغز  به هیدراتهای کربن نیاز است یعنی اگر بخواهیم تریپ توفان بیشتری به مغز برسد باید هیدرات کربن مصرف کنیم تا قند خون افزایش یابد و انسولین ترشح شده توسط لوزالمعده راه دسترسی به مغز را باز کند.

 پس برخلاف فنیل‌آلانین، تریپ توفان برای ورود به مغز به انسولین نیاز دارد.

نکته۱) به طور کلی قندها باعث تولید ناقل عصبی سروتوئین وجذب اسید آمینه تریپ توفان می شوند و وقتی این مواد به مغز نرسد مشکلاتی به وجود می آید. پدیده های اخلاقی و روابط اجتماعی در حال ضعیف شدن و گسستگی خانواده ها در حال افزایش است.جرم، سرقت و فحشا بروز می کند و چنانچه از ظواهر برمی‌آید سوءتغذیه علت اصلی نابرابری اجتماعی و فکری است.

نکته۲) در یک بررسی روی افراد بالای ۶۰ سال نتایج زیر به دست آمده است:

  • کسانی که در خون آنها آهن زیاد بود دارای امواج مغزی قابل مقایسه با ۲۰ تا ۳۰ ساله ها بودند.
  • کسانی که از ویتامین B استفاده کرده بودند حافظه بسیار قوی داشتند.
  • کسانی که میزان کاروتن (تولید کننده ویتامین A) آنها کافی بود در آزمایش هوش بهترین نتیجه را داشتند.
  • کسانی که دچار کمبود ویتامینB بودند، از نظر فعالیت های روحی و مغزی مشکلاتی داشتند.

آیا میدانید؟ مغز انسان روزانه ۱۸۰ گرم خوراک می خواهد که این خوراک از ساسان گلوکز است و بدون وجود آن مغز نمی تواند به نحو موثری فعالیت کند.

 نکته قابل توجه اینکه مغز و چشم می توانند برای خود گلوکز ذخیره کنند بنابراین باید مرتب سوخت لازم را دریافت کنند.

نکته دیگر این است که کسانی که برای تقویت مغز و آرامش اعصاب چای قهوه یا نوشابه و یا دخانیات مصرف می کنند باید بدانند اینها تنها محرک های مغز و اعصاب هستند حتی ذره ای از ماده مفید غذایی و یا دارویی برای مغز و اعصاب در آنها یافت نمی‌شود، فقط تلقینی است که بعضی اشخاص به این وسیله خود را فریب می دهند به این جهت روزبه‌روز حالشان دگرگون تر، اعصاب‌شان متشنج‌تر، کم تحمل‌تر،پرخاشگر و… خواهند شد.

تقویت اعصاب

اگر میل دارید اعصاب خود را تقویت کنید، از مصرف سماق و ترشیجات پرهیز کنید و از خوراکی هایی که اعصاب را تقویت می‌کنند بیشتر استفاده کنید مانند:

پرتقال شیرین، زردآلو، آلو ،انار ،لیمو، سیب درختی، بِه ،گلابی ،گوجه فرنگی، انگور شیرین، کلم، کاهو ،پیاز ،والک، برنج، لوبیا، نخود، سیب زمینی، اسفناج، بامیه، فندوق تلخ (به مقدار کم)، جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، ماش، گلپر، ثعلب، بوزیدان ،دارچین،قرنفل،قُسط شیرین،تخم شربتی،سعدکوفی، کندر خوراکی،

پوست هلیله زرد، کره، خامه تازه، اسطوخودوس هندی، پسته وحشی ،تخم مرغ ،شیر، پنیر، نان با پنیر و نعنا، زعفران، شوید، شنبلیله، کاسنی ،مرزنجوش ،تخم کرفس، تخم شاهی، تخم ترب، تخم ریحان، تخم هویج فرنگی، سیاه دانه ،نارگیل ،بادام ،مغز پسته، مغز فندق ،مغز گردو ،هسته خرما،کنجد،شاه دانه.

■ به عنوان تقویت همچنین می توانید پوست نارنج را با سنبل الطیب صبح ناشتا دم کنید و بنوشید.

■هلیله سیاه، پوست هلیله زرد ،آمله‌ی مقشر و بسیایج از هر کدام دو مثقال افتیمون شامی،  اسطوخودوس هندی از هر کدام پنج مثقال را بکوبید‌ و با ۲ برابر وزن همه آنها عسل مخلوط کنیم و روزی سه بار هر مرتبه به اندازه یک پسته از آن بخورید.

■ گل‌محمدی، سنبل الطیب، عود بلسیان، اسارون، دارچین و مصطکی  از هر کدام دو مثقال، صبر زرد یک‌مثقال آنها را نرم کرده و در یک لیوان عسل مخلوط و به مرور هر روز به اندازه یک فندق از آن میل کنید.

■ تخم کاسنی، تخم فرنجمشک، بادرنجبویه، گل گاوزبان، رازیانه، ریشه بنفشه، بسفایج، ریشه مجو، پرسیاوش افتیمون شامی از هر کدام دو مثقال همه را نیم کوب کرده بعد آن را به ۱۰ قسمت کنید و هر روز صبح ناشتا یک قسمت از آن را بجوشانید سپس آبشش را صاف و شیرین ساخته و میل کنید.

■جوزبوا،بسباسه، دارچین ،فلفل سیاه ،سعد، سنبل و آمله مقشر را ساییده و با شکر مخلوط کنید و از آن را صبح ظهر و شب بخورید.

■ فقط یک مرتبه قاشق چای خوری گل طاووسی را در یک لیوان آب جوش بریزید و در سه نوبت هر بار یک سوم تان را بخورید.

■ تخم گشنیز و شاهتره از هر کدام ۵ گرم، گل گاوزبان ،بادرنجبویه،بسفایج،ابریشم مقرض، هلیله سیاه ،پوست هلیله زرد و پوست هلیله کابلی از هر کدام ۱۰گرم، اسطوخودوس هندی و مصطکی رومی از هر کدام بیست گرم همه را بسیار نرم بسایید بعد با نیم کیلو عسل مخلوط کنید صبح ظهر و شب هر مرتبه قاشق شربت خوری از آن را میل فرمایید.

تحریکات عصبی

برای درمان تحرکات عصبی باید جند بیداستر،  ثعلب ،مخمر جو، دانه‌های اسفند،اسپرزه، بسفایج،افتیمون شامی،مغز ناخنک،انیسون، انقوزه، آویشن شیرازی، بابونه شیرازی، بادآورد، گل بنفشه ،پودینه، رازیانه، جاوشیرخشک،شحم حنطل، گل ختمی سفید، زعفران،

شوید خشک ،شنبلیله خشک ،فلفل سیاه،قسط شیرین، تخم کاسنی، کنجد، بومادران ،نخود،میعه سایله و مصطکی رومی را به نسبت مساوی مخلوط و نرم بساید هر صبح و هر بار یه قاشق شربت خوری از آن را در دهان بریزید و با آب یا آب میوه میل فرمایید.

عصب

ضعف اعصاب یا نوراسنتی

○به منظور برطرف کردن ضعف اعصاب ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ یا شاخه گلدار مریم گلی را در یک لیتر آب جوش ۱۰ دقیقه دم کرده بعد آن را با عسل شیرین کرده پس از هر غذا یک فنجان بنوشید.

○ سیب سرخ رنده شده را با عسل شیرین کنید و بخورید.

○ ۶۰ گرم ریوند چینی را نرم بسایید و در یک لیتر آب انگور سیاه بریزید و ۴۰ گرم دارچین ساییده شده به آن اضافه کنید و به مدت ۸ روز داخل یخچال بگذارید قبل از هر غذا یک استکان بنوشید.

○ ۵۰ گرم گل و برگ و ساقه ریحان را در یک لیتر آب جوش ۱۲ دقیقه دم و صاف کنید سپس آب آن را با شکر یا عسل شیرین کرده بعد از هر غذا یک استکان بنوشید:

ضمناً از این خوراکی ها پرهیز کنید! سیب ترش سرکه و سماق در ضمن از خوراکی های که ضد ضعف اعصاب است بیشتر استفاده کنید مانند: انگور فراوان، سیب درختی شیرین و قرمز با پوست، آلو، آلوچه، آب هویج، بادام پوست کنده، کشمش، روزی یک عدد فندق تلخ ،پیاز، برگ کلم، نعناع سبز ،عسل، شیرین بیان.

سستی اعصاب

 برای رفع سستی اعصاب: جوهر سیاه دانه را بر کمر بمالید.

سنگینی اعصاب

برای رفع سنگینی اعصاب یک قسمت آب پرتقال و یک قسمت آب نارنج را با هشت قسمت آب مخلوط کنید و در هر لیتر آن ۳۰ گرم قند حل کنید و هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب بخورید.

ضمناً از این خوراکی ها پرهیز کنید: سماق، سرکه، آبجو، چای، قهوه، سوپ، گوشت قرمز، آبگوشت، دخانیات، مواد مخدر، الکل، همچنین از نور شدید، از تاریکی شدید، سرمای شدید ،گرمای شدید ،پرخوری شدید ،گرسنگی شدید، صداهای بلند ،عصبانیت، حسادت.

خستگی های عصبی

□برای رفع خستگی های عصبی یک قاشق سوپخوری گل بابونه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و پس از یک ساعت ماندن آب آن را صاف و شیرین کنید و بنوشید.

□ ۶۰ گرم ریوند چینی را بسایید و در یک لیتر شراب قرمز بریزید جلد گرم دارچین کوبیده به آن اضافه کنید تا به مدت ۸ روز بماند هر روز صبح ظهر و شب قبل از غذا یک فنجان بنوشید.

□ هر روز صبح ناشتا یک مشت شاهی تازه و یک مشت اسفناج تازه را بکوبید و به آن را با فشار بگیرید و بنوشید.

□ بعد از هر غذا یک قاشق قهوه خوری تخم گشنیز را در یک فنجان آب جوش ۱۰ دقیقه دم کنید و بنوشید.

□ هر بار پس از غذا یک تا سه قطره اسانس گشنیز را روی حبه قندی بچکانید و بخورید.

حمله عصبی

برای رفع حمله های عصبی می‌توانید اودکی پیاز را جلوی دو سوراخ بینی گرفته و چند نفس عمیق بکشید.

▪ ۳۰ گرم گل و برگ سیب زمینی را در آب بجوشانید و آب آن را بنوشید.

ضمناً از خوردن این خوراکی ها پرهیز کنید: چای، قهوه، سوپ، آبگوشت ،سماق، دخانیات پرهیز کنید از پرخوری زیاد، گرسنگی شدید، نور شدید، تاریکی شدید ،سر و صدا عصبانیت.

تشنج

درد اعصاب یا نورالرژی

اگر مبتلا به درد اعصاب شده‌اید لازم است از خوردن چای، قهوه ،سرکه ،الکل، آبجو، دخانیات ،سکنجبین، سماق، آبگوشت و همچنین از پرخوری، گرسنگی شدید، سرمای شدید ،گرمای شدید و سر و صدا و عصبانیت پرهیز کنید. درضمن از خوراکی هایی که درد را تسکین می دهد مانند: بیدمشک،  ترب سیاه، ترخون ،آب جوشانده لیمو، سنبل الطیب ،آب جوشانده گل گاوزبان زیاد استفاده کنید.

برای تسکین درد اعصاب به عنوان درمان، یک قاشق سوپ خوری گل خشک بابونه را در یک لیوان آب جوش به مدت یک ساعت می کنید و پس از آن شیره اش را بکشید شیرین کنید و بنوشید.

▪ ۱۵ تا ۳۰ گرم بذر رازیانه را نرم بکوبید و  در یک لیتر آب یک دقیقه بجوشانید و ۱۰ دقیقه آن را دم کنید سپس آبی آن را با عسل شیرین و بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید.

▪ آب دم کرده برگ سوسنبر را بخورید.

▪ ۶۰ گرم ریشه خشک سنبل الطیب را در یک لیتر آب، ۱۲ ساعت بخیسانید بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین کرده و هر شب موقع خواب یک تا دو فنجان از آن را بنوشید.

▪ ۳۰ گرم برگ بو را در یک لیتر آب جوش ۱۲ دقیقه دم کنید و صاف کرده سپس از آب آن را با عسل شیرین و بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید.

▪ مقداری آب دم کرده پونه کوهی را در آب وان حمام بریزید و در آن دراز بکشید و بدن را ماساژ دهید.

▪ جعفری خشک کوبیده را در شیر بریزید و با آن محل درد را ماساژ دهید.

▪ جعفری خرد شده را در شیشه ای بریزید و مقداری الکل ۹۰ درجه به آن اضافه کنید و نگه دارید موقع درد آن را روی محل درد ماساژ دهید.

▪ خردل ساییده شده را با آرد گندم به صورت پماد بسازید و بر موضوع ضماد کنید.

▪ آب جوشانده برگ بیدمشک را بخورید و برگ سبز گردو را به عنوان ضمانت و موضوع بمالید.

▪ با شام شب کاهو بخورید و یا چند برگ کاهو را در یک لیتر آب بجوشانید و آبش را مصرف کنید.

▪ ۳۰ گرم ترخون را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب آن را بعد از غذا بنوشید.

▪ پوست سبز گردو تازه را بکوبید و بر محل های درد ضماد کنید.

درد اعصاب صورت

برای تسکین درد اعصاب صورت ۵۰ گرم گل بیدمشک را در یک لیتر آب خیلی جوش ۱۲ دقیقه دم کنید و قبل از هر غذا یک استکان شیرینی کنید و بنوشید.

۵۰ گرم برگ یا پوست درخت بیدمشک را در یک لیتر آب دو دقیقه بجوشانید تا ۱۰ دقیقه هم دم کنید و آب صاف کرده آن را با عسل شیرین سازید و قبل از هر غذا یک فنجان بنوشید.

۵۰ گرم ورون خشک را در یک لیتر آب سرد، یک تا دو ساعت بخیسانید چند دقیقه نیز بجوشانید و ۱۵ دقیقه دم کنید سپس صاف کرده و روزی چند بار روی محل درد به صورت نیم گرم کمپرس کنید.

برگ کلم را در شیر بپزید و روی محل درد ضماد کنید.

تشنجات عصبی

اگر مبتلا به تشنج عصبی شده‌اید باید از خوردن چای ،قهوه، سرکه، الکل، آبجو ،دخانیات، سکنجبین ،سماق، سوپ و آبگوشت پرهیز کنید از خوراکی های که برای رفع تشنجات  عصبی مفید هستند بیشتر استفاده کنید مانند: آب پرتقال، آب نارنج، شبدر، نعنای سبز.

برای رفع تشنجات عصبی بیست تا سی گرم گل‌خشک تیول را در یک لیتر آب جوش ۱۰ دقیقه دم کرده و صاف کنید و آب آن را با عسل شیرین سازید و روزانه ۳ فنجان به نوبت بخورید.

۳۰ گرم ریشه گل پامچال را در یک لیتر آب ۱۵ دقیقه بجوشانید و آب آن را در طول روز به مرور بخورید.

۱۵ تا ۳۰ گرم دانه های رازیانه را بسایید و در یک لیتر آب سرد یک دقیقه بجوشانید و ۱۰ دقیقه آن را دم کنید سپس صاف کرده آب آن را با عسل شیرین سازی و بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید.

یکصد گرم برگ گلابی را در یک لیتر آب چند دقیقه بجوشانید و ۲۰ دقیقه کنید بعد صاف کرده و یک عدد گلابی را با پوست ریز کرده و داخل آن بریزید و روزی یک فنجان آب آن را بنوشید.

آب جوشانده حمید و آب پیاز و آب لیمو را مخلوط کرده و بخورید.

چهل روز به‌جای صبحانه انگور فراوان بخورید و تا ظهر هیچ چیزی دیگری نخورید.

دو عدد برگ سوسنبر تازه را در یک فنجان آب جوش دم کنید بعد صاف و آب آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

۳۰ گرم گل و برگ سیب زمینی را در یک لیتر آب بجوشانید و پس از صاف کردن آب آن را بنوشید.

اسانس گشنیز را روزی ۳ تا ۴ مرتبه هر بار یک تا سه قطره روی یک به قلب چه کنید و پس از غذا میل کنید

 

توجه!: این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از نسخه های آن  لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

اتمام مقاله/

3.7/5 - (3 امتیاز)
دسته بندی سلامت و بیماری ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10+ محصولات
+100 سفارشات تکمیل شده
+300 کاربران
87+ مطالب وبلاگ

کامجوطب کوشا در یک جمله

کامجو طب کوشا را بعنوان یک شرکت تولید کننده، وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی نوین و پزشکی سنتی بنا نهادیم تا قدمی بزرگ در این راه برداشته باشیم ….

نماد ها

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت