بیماری های معده و روش های درمانی آن

کامجو طب کوشاکامجو طب کوشا
2,973 بازدید
meede

در این مقاله میتوانید راجع به هر آنچه درباره ی معده و انواع بیماری آن و روش های درمانی از طریق دارو های گیاهی بیشتر بدانید. همچین شما می توانید مقالات بیشتری را در وبلاگ کامجوطب مطالعه کنید.

معده

ضعف معده

ضعف معده از رطوبت: برای برطرف کردن ضعف معده که در اثر رطوبت و سردی باشد باید از مصطکی، زنیان، زنجبیل و دار فلفل استفاده کرد.

ضمناً می توانید شش نخود زعفران و 2 گرم مرمکی ،زرآوند و قسط شیرین از هر کدام ۵  گرم ریوند چینی، دارچین و اذخر مکی از هر کدام ۱۰ گرم عصاره شیرین بیان و انیسون از هر کدام ۲۰ گرم و تخم کرفس ۳۰گرم همه رانرم بساید و قبل از هر غذا یک قاشق شربت خوری از آن را با آب میل کنید.

ضعف معده از خلط گرایی : اگر ضعف معده در اثر خلط گرایی باشد مربای هندوانه موثر خواهد بود.

ضعف معده از حرارت : برای برطرف کردن ضعف معده از گرمی و حرارت باشد،باید از بِه ،سماق، آبلیمو ،تمرهندی یا آب تمر هندی و لعاب اسفرزه استفاده شود.

 ضعف معده از پرخوری: در مورد ضعف معده که از اثر زیاده روی در مصرف غذا باشد رژیم انگور بهترین روش درمان خواهد بود بدین طریق که هر روز به جای صبحانه انگور یا آب انگور فراوان بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگری میل نکنید.

ترشی معده

برای رفع ترشی معده باید از خوردن جوش شیرین، ادویه جات، سس، پنیر ،ماهی ، گوشت، انواع کنسرو و غذاهای مانده پرهیز کنید.

▪ به‌عنوان درمان بعد از غذا مقداری عسل را با آب گرم مخلوط کنید و بخورید.

▪ آب سیب زمینی خام یا شیره ی سنجد کوبیده شده یا آب جوشانده ریشه شیرین‌بیان بنوشید.

▪ ۳۰ گرم گل رازک را در یک لیتر آب جوش۱۰ دقیقه دم کنید و آب آن را بنوشید..

▪ ۳۰ گرم برگ خشک بارهنگ را در نیم لیتر آب به مدت سه دقیقه بجوشانید ۱۵ دقیقه هم دم کنید سپس صاف نمایید آب آن را با عسل شیرین و روزی ۳ فنجان بنوشید.

▪ ۳۰گرم آویشن را در یک لیتر آب جوش ۱۲ دقیقه دم کنید. بعد از هر غذا یک فنجان از آب آن را شیرین کرده بنوشید.

نفخ و گازمعده

اگر مبتلا به نفغ و گاز معده هستید باید از خوردن قند، شکر، چای، تخم مرغ، ماهی، خیار، نعناع، آبغوره و نوشابه های گازدار پرهیز کنید.

درضمن از خوراکی های که ضد نفغ و گاز معده است بیشتر استفاده کنید مانند: پرتقال شیرین،تره، انیسون، تخم شوید، آب دم کرده شوید، خلال نارنج، آب دم کرده پوست لیمو.

به عنوان درمان ۴ مثقال دانه های اسفند را بکوبید بعد با ۵۰۰ گرم عسل مخلوط  و صبح ظهر و شب هر مرتبه قاشق شربت خوری از آن را میل کنید.

هر بار یک قاشق غذاخوری تخم هویج یا تخم زردک ساییده شده را کفلمه کنید.

۲۰ گرم بادیان نیمکوب شده را در یک لیتر آب جوش دم کنید و با هر غذای روزانه یک فنجان آب آن را بنوشید.

نانخواه،زنیان و تخم کرفس را به نسبت مساوی مخلوط و نرم بکوبید و بعد از هر غذای روزانه یه قاشق شربت خوری از آن را کفلمه کنید.

کنجد، سیاه دانه و دانه های اسفند از هر کدام یک مثقال را بجوشانید و صاف کنید هر روز صبح ظهر و شب و هر مرتبه یک قاشق چایخوری از آب آن را میل کنید.

ورم معده

اگر دچار ورم معده شده‌اید از خوردن این خوراکی ها پرهیز کنید نان، برنج، سیب زمینی، پنیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی، گوجه فرنگی ، اسفناج، نوشابه الکلی،نوشابه های گازدار، چای، غذاهای سرخ کرده ،آب زیاد‌.برای درمان ورم معده رژیم انگور مفید خواهد بود.

  • افسنطین، سنبل هندی و گل محمدی از هر کدام ۱۰ گرم همه را نرم بکوبید و در شربت قند مخلوط کرده بعد از هر غذا دو قاشق غذاخوری می کنید.
  • ریشه کاسنی، ریشه شیرین بیان، ریشه ریوند چینی ،انیسون، سیاه دانه ،رازیانه، آویشن شیرازی، بابونه شیرازی، شاهتره و مخلصه از هر کدام سه مثقال مخلوط و به ۱۲قسمت مساوی تقسیم کنید هر روز صبح یک قسمت آن را بجوشانید سپس آب صاف کرده آن را شیرین و قبل از صبحانه بنوشید.

ورم معده

تشنجات معده

برای رفع تشنجات معده پودر شیرین بیان را بجوشانید و روزی سه مرتبه قبل از غذا مقداری از آب آن بنوشید.

هر بار یک قاشق رازیانه را در مقداری شیر بجوشانید و شیر را بنوشید.

۵۰ گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب بخیسانید بعد ۵ دقیقه بجوشانید و ۱۵ دقیقه نیز آن را دم کنید آب آن را صاف و شیرین کرده و بین هر غذا یک فنجان بنوشید.

سوزش معده

برای رفع سوزش معده شیره سنجد کوبیده عرق بهار نارنج و عرق نعناع مفید خواهد بود همچنین می توانید به عنوان درمان ۵۰ گرم برگ خشک بارهنگ را در یک لیتر آب  حدود ۳ دقیقه بجوشانید بعد از ۱۵ دقیقه دم کنید سپس آب آن را با عسل شیرین و روزی ۳ فنجان به نوبت بنوشید.

سوزش معده اطفال

برای رفع سوزش معده اطفال تخم زردک را بجوشانید آبش را صاف و شیرین ساخته و به مرور به او بخورانید.

زخم های معده و اثنی عشر

زخم معده

 

زخم های معده و اثنی عشر میتوانند در هرجایی قسمت فوقانی دستگاه گوارش ایجاد شوند اما معمولاً در معده و در چند سانتیمتری ابتدای روده کوچک که به آن اثنی عشر(دوازده) گفته می شود به روز می کنند

در تعریف پزشکی زخم به منطقه کوچکی از بافت گفته می شود که لایه فوقانی آن از بین رفته باشد به طوری که شکل دندانه دندانه و یا تغییر یافته ایجاد کند

زخم های معده اثنی عشر شبیه زخم هایی هستند در دهان ایجاد می‌شوند اما این زخم ها عمیق تر بوده و به سرعت نیز بهبود نمی یابد به زخم های معده و اثنی عشر اصطلاحاً پپتیک اولسر گفته می شود.

کلمه پپتیک از پپسین مشتق می‌شود که به تجزیه و هضم غذا کمک می‌کند.

علایم زخم های معده و اثنی عشر

برجسته ترین علایمی که در بیماران دچار زخم معده و اثنی‌عشر دیده می‌شود درد قسمت مرکزی بالای شکم می باشد این درد اغلب به صورت یک درد سوزشی توصیف می شود و در هر زمانی ممکن است رخ دهد

اگرچه معمولا با زمان صرف غذا در ارتباط می باشد علایم یک زخم در معده و یا در اثنی عشر می توانند شبیه هم باشند اما اغلب یک زخم اثنی‌عشر در ساعت اولیه صبح  موجب درد میشود که با خوردن یک لیوان شیر تسکین پیدا می کند

زخم های معده بعد از خوردن غذا ممکن است ایجاد درد کند که همراه با احساس استفراغ هم می‌باشند ویژگی خاص این درد آن است که شما معمولاً می توانید با انگشت خود محل دقیق درد را نشان دهید در حالی که درد در سایر بیماری ها در یک نقطه نبوده و منتشر می شود

اگر دچار زخم معده یا اثنی عشر هستید علائم آن احتمالاً گاهی ایجاد و گاهی از بین می رود شما ممکن است چندین هفته مشکلی نداشته باشید اما دوباره دچار علائم این زخم ها شوید.

 علل ایجاد زخم ها:

غدد بسیار کوچکی که در معده وجود دارند تولید ترکیبی از اسید و آنزیمی به نام پپسین می‌کنند  تا به هضم غذاها کمک کند معده و اثنی عشر با ترشح یک لایه محافظتی به نام موکوس از صدمه دیدن آن  جلوگیری می کند وقتی تعادل بین حمله اسید و دفاع لایه محافظتی به هم بخورد زخم ایجاد می گردد

دلایل متعددی وجود دارد که چرا این وضعیت ممکن است رخ دهد اما شایع ترین علت آن وجود یک باکتری است کشف آن باعث نحوه تغییر در درمان زخمهای معده و اثنی عشر شد زخمهای معده و اثنی عشر گاهی اوقات در افراد مشاهده شده است که نه آلوده به عفونت هلیکوباکترپیلوری هستند و نه از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می کنند

این زخم ها اگرچه معمولا به درمان دارویی به خوبی پاسخ دهند اما اغلب علت ایجاد آن مشخص نمی گردد بندرت زخم‌های معده یا اثنی عشر ممکن است بر اثر وجود سایر بیماری ها ایجاد شود مثلاً در بیماری کرون (نوعی بیماری از هر قسمتی از روده را گرفتار کند) سندروم  زولینجرالیسون.

 نحوه ایجاد زخم

وقتی که لایه موکوسی که از معده و اثنی عشر حفاظت می‌کند از بین می‌رود و به اسیدها و آنزیم ها اجازه می دهد که بافت زیرین آن را تخریب نمایند زخم ایجاد می گردد به علت اختلال هورمونی معده مقدار زیادی اسید ترشح می کند و لنفوم (سرطان سلول های خون در دیواره معده) ممکن است وقتی ایجاد شود

گرچه امروزه مشخص شده است که استعمال سیگار به تنهایی نمی تواند باعث بروز زخم شود اما معلوم شده که سیگار کشیدن می تواند باعث اختلال در التیام زخم ها شود به افرادی که دچار زخم هستند و سیگاری می باشند توصیه می گردد که دست از سیگار کشیدن بردارند

اگر میخواهید هرگز به زخم معده یا زخم اثنی عشر دچار نشوید توصیه های زیر را رعایت کنید:

الکل ننوشید ،آسپرین و مشتقات آن را مصرف نکنید، از چای ،قهوه، نوشابه های گازدار، کولا ها و شکر جداً خودداری کنید و به جای شکر عسل مصرف کنید گاهی از دمکرده های نعناع، بابونه و آویشن استفاده کنید.

زخم معده

از چند طریق ممکن است فردی به زخم معده (قرحه) دچار گردد. در اثر ضعف معده و گرسنگی های زیاد و یا روزه گرفتن ناراحتی و عصبانیت به‌موقع غذا نخوردن ،فعالیت‌های نابهنگام،

بی خوابی های شبانه ،نوشیدن نوشابه های گازدار یا نوشابه های الکلی ،استعمال دخانیات، همچنین در اثر تجمع اختلاط اربعه یا بهم خوردن تنظیم آن کثیفی خون و تجمع کثافت در معده زخم ایجاد می شود.

مبتلایان به زخم معده با خوردن خوراکی های ترش و تند یا سرخ کرده ها یا میوه و سبزیجات خام یا آب گوشت با نان تلیت یاسوپ و آش‌های رقیق ناراحت می شوند لذا باید از آنها پرهیز کنند.

همچنین باید از خوردن دوغ ،چای، سرکه ،کره ،نمک و ادویه جات ،کاهو ،شربت ها، تخم شکستن، آدامس جویدن، غذاهای مانده ،انواع کنسرو ،گوشت پخته ،سوسیس ،کالباس، انواع ساندویچ و پیتزا پرهیز کرد

و نیز از گریه، غم و غصه ناراحتی و عصبانیت کارهای سخت و سنگین بی خوابی های شبانه باید دوری نمود و در عوض از خوراکی های که به درمان زخم معده کمک می‌کنند باید بیشتر استفاده شود مانند:

عسل ،عرق نعنا ،آب دم‌کرده بابونه ،رازیانه ،آویشن شیرازی، ریوند چینی ،میخک، مرزنجوش، آب‌دم‌کرده رقیق شاهتره آمله پرورده انجیره آب دم کرده بادرنجبویه، افسنطین،

انیسون،بسباسه، آب جوشانده شیرین بیان، آب جوشانده برگ گردو، زغال اخته ،آب سیب زمینی خام ،شربت گل محمدی،قلقاسی(سیب زمینی ترش)،مغز، کباب برگ بدون چربی گوشت گنجشک و گوشت کبوتر. یکی از ویژگی‌های زخم‌معده این است که می‌توان محل درد را خیلی دقیق با انگشت نشان داد.

 

برای درمان:

○ گل‌محمدی تباشیر هندی و تخم ترش از هر کدام ۱۰ گرم مخلوط را به جوش آید بعد آب آن را شیرین و در سه نوبت میل کنید این عمل ۱۰ روز تکرار شود.

○ سیاه دانه بابونه شیرازی ،آویشن شیرازی، زنیان، رازیانه و زیره، گل بومادران، تخم کرفس و درمنه ترکی از هر کدام ۲۰ گرم همه را مخلوط و به ۲۰ قسمت مساوی تقسیم کنید صبح ظهر و شب هر باری قسمت از آن را بجوشانید آبان را صاف و با عسل شیرین ساخته بنوشید.

○ ۴۰ گرم ریشه گل ختمی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و بخورید (این نسخه برای زن حامله مضر است).

○ هر روز صبح ناشتا یک قاشق سوپخوری عسل بخورید و تا یک ساعت هیچ چیزی دیگر نخورید و اگر تا یک ماه خوب نشد هر روز ۵۰ تا ۱۰۰ گرم بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگر نخوری (این نسخه برای گرم مزاجان مضر است).

○ سیب زمینی خام را رنده کنید و با فشار دست آب آن را بگیرید و با عسل شیرین و میل کنید.

○ هر روز صبح ظهر و شب هر مرتبه نصف لیوان آب قلقاسی (سیب زمینی ترشی) را بنوشید.

زخم معده کهنه

برای درمان زخم معده ای که کهنه و مزمن شده است باید گِل ارمنی وگُل محمدی، کهربا،خون سیاوش، گلنار فارسی و کندر خوراکی همه را به نسبت مساوی مخلوط و نرم بسایید صبح ظهر و شب هر مرتبه قاشق غذاخوری از آن را در دهان بریزید و با شربتی که با گلاب درست شده باشد میل کنید.

زخم معده در گرم مزاج ها

در صورتیکه گرم مزاج هستید و دچار زخم معده شده‌اید باید افسنطین، ریشه کاسنی تخم کاسنی شاهتره شیرین بیان گل بابونه شیرازی مخلصه،انیسون،

گل بومادران و ریوند چینی از هر کدام ۵ مثقال مخلوط و نیم کوب کنید به ۱۵ قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را یک روز به جوشانید بعدا بیان را صاف و با شکر شیرین کرده قبل از صبحانه بنوشید و تفاله آن را نیز بخیسانید شب در همان آب بجوشانید شب قبل ازشام مصرف کنید.

عفونت معده

امروزه علت هر نوع از ناراحتی های گوارشی را باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می دانند این باکتری به طور معمول در پوشش مخاطی معده وجود دارد و علایمی ایجاد نمی کند در بعضی افراد بدون آنکه کسی علت آن را بداند این باکتری در ایجاد بیماری‌های معده مانند زخمها گاستریت و سرطان معده نقش دارد

به نظر می‌رسد ۷۰% تا ۷۵% بیماران مبتلا به زخم های معده و ۹۰ % تا ۱۰۰ %بیماران مبتلا به زخم های اثنی عشر میزبان این باکتری هستند.

  نکته مهم این که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد باکتری به طور دایم در لوله گوارش انسان زندگی می کنند متاسفانه برطرف کردن باکتری اچ پیلوری بسیار دشوار و ناامید کننده است برای درمان آن معمولاً یک آنتی بیوتیک از قبیل آموکسی سیلین به همراه داروی مترونیدازول و بیسموت تجویز می‌شود مدت درمان آن سه هفته می باشد و گاهی نیازمند تکرار است.

عوامل آلودگی به عفونت

اکثر افرادی که به عفونت هلیکوباکتری پیلوری دچار شده‌اند هیچ گونه علایمی از خود نشان نمی‌دهند با این حال حدود ۱۰ درصد این افراد دچار زخم معده و یا اسم ناشر می گردند هنوز معلوم نشده است که چرا بعضی افراد دچار زخم می گردند و دیگر به این مشکل دچار نمی شوند

اما احتمالاً اکثر آنها دچار عفونت شده اند و نیز به نوع هلیکوباکترپیلوری که آنها آلوده شده‌اند بستگی دارد نحوه پیدایش زخم بسیار پیچیده می باشد

عفونت هلیکوباکترپیلوری در قسمت تحتانی معده باعث گول زدن معده میشود و آن را وادار می‌سازد که اسید بیشتری ترشح کند این باکتری همچنین سبب نازک شدن پوشش مخاطی معده می گردد و به اسید اجازه می‌دهد که در آن نفوذ کند

چه کسانی به درمان نیاز دارند

تصمیم به اینکه فرد آلوده به عفونت هلیکوباکتر پیلوری آیا برای ریشه‌کن کردن این باکتری باید تحت درمان قرار گیرد یا نه؟ بر اساس توصیه‌های انجمن بیتا نیای متخصصین گوارش و انجمن ملی سلامت ایالات متحده آمریکا انجام می شود که عبارتند از:

☆ اگر شما در حال حاضر دچار زخم معده یا اثنی عشر هستید می توانید با از بین بردن عفونت هلیکوباکتر پیلوری موجب بهبود زخم شوید.

☆اگر شما سابقاًدچار زخم معده یا اثنی عشر بوده‌اید و با جراحی هم آن را درمان نکرده اید از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری می‌تواند از عود کردن زخم جلوگیری کند.

☆ اگر شما تاکنون دچار زخم معده یا اثنی عشر نبوده‌اید اما به ریفلاکس مبتلا هستید از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری لزومی ندارد این کار ممکن است باعث بدتر شدن علائم ریفلاکس شود.

☆ از بین بردن عفونت هلیکوباکتری پیلوری در حال حاضر در بیمارانی که دچار سوءهاضمه بدون زخم هستند توصیه نمی گردد گرچه این نظر مورد اختلاف بسیاری از پزشکان است.

☆ در حال حاضر تصور نمی شود که از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری در پیشگیری از سرطان معده مفید باشد.

نحوه از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری:

هلیکوباکترپیلوری

 

از بین بردن این عفونت برخلاف اکثر عفونت ها بسیار مشکل می باشد و برای این کار لازم است که چندین دارو به طور همزمان مصرف شود دلیل این امر آن است که این عفونت در مخاط معده برای خود پناهگاه ویژه ای درست می کند که اکثر داروها نمی توانند به آن نفوذ کنند

گفته شده است که در طی ۱۰ سال گذشته انواع مختلفی از درمانهای دارویی معرفی شده است که اگر آنها به طور صحیح مصرف می شوند حدود ۹۰ درصد افرادی که از آنها استفاده کرده اند از دست این عفونت خلاص میشدند.

عفونت معده و روده در دیواره های روده و معده پرزهایی یافت می‌شود که در تمام طول آن ادامه دارد قسمت بیشتر روده ها را ماهیچه های صاف تشکیل می‌دهند ماهیچه های صاف غیر ارادی عمل می کنند یعنی انسان نمی تواند آنها را به اراده خود منقبض سازند ولی روده ها یک حرکت مارپیچی ارادی و غیر ارادی دارند که مانند مار نرم و آرام حرکت می کنند و باد و گاز را که غالباً از میکروب است تولید می کند

از اخراج باد می توان تشخیص داد که معده عفن شده است و درصدد معالجه آن برآید علت آن خوردن غذاهای مانده و فاسد است که معده یا روده را عفن وبدبو می کند. اگر دچار عفونت دستگاه گوارش شده اید باید از خوراکی هایی که در این مورد مفید و درمان کننده است بیشتر استفاده کنید مانند:

آش تمر هندی، آش آلوچه براقانی، آش آلو زرد ،آش آبغوره ،آش ماست ،آش دوغ، آش قارا، ماست، زیره ،خربزه ،گرمک ،گلابی، پرتقال، نارنگی، آب جوشانده گل ختمی، آب جوشانده گل پنیرک. و نیز به عنوان درمان می توانید هر روز چند گرم برگ بو را در یک لیوان آب جوش دم کنید و بعد آب آن را صاف و شیرین کنید و بنوشید.

هر روز ۵۰ گرم عناب نیمکوب شده را در یک لیتر آب نیم ساعت بجوشانید و آب آن را صاف کرده و بنوشید.

 

خون منجمد در معده

برای رفع خون منجمده داخل معده تره خشک را نرم بسایید و کفلمه کنید در ضمن خوردن ذرت هم مفید می‌باشد.

خونریزی معده

گاهی اوقات زخم معده یا اثنی عشر می‌تواند به سمت یک شریان دیواره معده یا اثنی‌عشر پیش رود و ایجاد خونریزی کند این وضعیت می تواند خیلی شدید باشد و خون ممکن است از طریق استفراغ و یا همراه با مدفوع از بدن خارج شود استفراغی که حاوی خونی کهنه باشد به رنگ قهوه‌ای می‌باشد

زیرا بعد از گذشت چند ساعت بر اثر تماس خون در معده با اسید معده تغییر رنگ میدهد و به رنگ قهوه ای در می آید به همین صورت خونی که همراه مدفوع خارج می گردد از آنجا که از روی ها عبور می کند دچار تغییر شده و متفاوت را به رنگ سیاه قیری در می آورد

بنابراین اهمیت زیادی دارد که شما وقتی دچار استفراغ خونی می شوید و یا این که مدفوع آن مثل قیر سیاه می شود سریعا با پزشک خود تماس بگیرید برای درمان خونریزی معده مصرف مامیران همچنین خوردن آب انگور ایا رژیم انگور موثر خواهد بود صمناً به عنوان درمان می‌توانید مقداری کهربایی ساییده شده را هر روز با شیره تخم خرفه مخلوط کنید و بخورید.

  •  صمغ عربی خون سیاوش از هر کدام ۱۰ گرم کندر خوراکی گلنار فارسی و گل ارمنی از هر کدام نیز گرم همه را مخلوط بسایید هر صبح ظهر و شب یک قاشق شربت خوری از آن را کفلمه کنید.
  • چهل روز صبح و عصر هربار نیم مثقال هل قراب را دم کنید و آب آن را بنوشید.
  • هر روز ۴ مثقال ارز الفی را در آب جوش حل کنید و آن را بنوشید.
  • سکنجبین را ۱۲ شب شبی سه نخود بخورید.
  • مقداری سماق کوبیده را در آب سرد مخلوط کنید و جرعه جرعه بنوشید.
  • هر روز یه قاشق چای خوری نرم کرده پوست سفت گردو را بخورید.
  • هر روز صبح ناشتا یک قاشق سوپخوری عسل بخورید و تا یک ساعت هیچ چیز دیگر نخورید و اگر تا یک ماه خوب نشد هر روز ۵۰ تا ۱۰۰ گرم بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگر نخورید این نسخه برای گرم مزاجان مضر است.
  • آب بِه را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط کنید آنقدر بجوشانید تا آب تمام شود و روغن بماند و با آن تنقیه کنید.
  • چهل روز صبح ناشتا هر روز دو مثقال گل بومادران را دم کنید و بخورید.
  • سیب زمینی خام را رنده کنید و با فشار دست آبی آن را بگیرید بعد با عسل شیرین کرده میل کنید.

 

سرطان معده

سرطان معده

اگر شما دچار هریک از علایم ای که در اینجا بیان می‌شود هستید بدون هیچگونه معطلی باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این علایم به خاطر یک بیماری خطرناک نیست که سرطان معده ایجاد شده باشد تشخیص زودرس و درمان به موقع باعث ایجاد شانس زیادی در معالجه بیماری های خطرناک میشود این علایم بد عبارتند از کاهش وزن بدون دلیل دفع مدفوع خونی.

گرچه سرطان معده شیوع خیلی کمتری نسبت به سایر قسمت های دستگاه گوارش دارد اما بیماری شدیداً خطرناکی است که اگر خواهان درمان موثر آن هستید باید هر چه زودتر تشخیص داده شود این سرطان در واقع در سلولهای پوشاننده معده به نام سلولهای گلاندولر ایجاد می شود

در صورت عدم درمان قابلیت گسترش به تمام دیواره معده را دارد و از طریق جریان خون به کبد سرایت می کند این روند می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد و به همین علت است که درمان این بیماری خیلی سخت می باشد مگر این که در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود

گرچه شخص مبتلا به سرطان معده در ابتدا ممکن است به خاطر سوزش در قسمت فوقانی شکم به پزشک مراجعه کند شبیه دردی که در زخم معده یا اثنی عشر وجود دارد اما سرطان معده معمولاً دارای علایم بیشتر از یک درد ساده دارد و شخص ممکن است اغلب میل به غذا نداشته باشد و حتی با خوردن مقادیر کمی غذا احساس پر بودن معده داشته باشد که بر اثر از دست دادن اشتها و کاهش وزن ایجاد خواهد شد

مجموعه این علایم باید همیشه جدی گرفته شود توسط پزشک بررسی گردد علت واقعی سرطان معده هنوز شناخته نشده است ممکن است بر اثر عوامل مختلف ایجاد شود عامل ژنتیکی یا براستی در این سرطان به اثبات نرسیده است

و بیشتر احتمال دارد که سرطان معده بر اثر عامل محیطی ایجاد شود قطعاً سرطان معده در بعضی از کشور ها شایع تر است سرطان معده در خاور دور ژاپن خیلی از کشورهای اروپایی است که این وضعیت می‌تواند به علت اختلاف در رژیم غذایی مردم این کشورها با یکدیگر باشند

دیده شده است که افراد ژاپنی که کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند و رژیم غذایی شان تغییر می‌یابد کمتر از ژاپنی هایی که در ژاپن زندگی می کنند به سرطان معده دچار می شوند این امر می‌تواند اهمیت عامل محیطی را بر عامل وراثت یا ژنتیک نشان دهد بعضی از دانشمندان معتقدند که آلودگی طولانی مدت با عفونت هلیکوباکتر پیلوری ممکن است عامل محیطی مهمی در ایجاد سرطان معده باشد

گرچه در این مورد بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد سرطان معده معمولاً بیماری مخصوص سنین اواخر میانسالی و سالخوردگی است با این حال ممکن از بنادر در افراد زیر ۴۰ سال دیده شود تشخیص سرطان معده با اندوسکوپی و نمونه برداری از معده انجام می گردد

ازآنجایی که درمان موثر سرطان معده فقط هنگامی میسر است که این سرطان در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود لازم است هر کسی که دچار سوء هاضمه می‌شود و علایم بدینوسیله از دست دادن اشتها و کاهش وزن پیدا می کند تحت بررسی ها و آزمایش های بیشتری قرار گیرد

سرطان معده چون در افراد بالای ۴۰ سال شایع تر است کسانی که در این سنین برای اولین بار دچار سوءهاضمه می شوند بهتر از که برای پی بردن به علت ایجاد این سوء هاضمه تحت بررسی بیشتری قرار گیرند و تنها راه درمان این بیماری برداشتن معده و قسمت های سرطانی می باشد

این عمل جراحی وقتی که بیماری در مراحل اولیه خود قرار دارد خیلی موثر است گاهی اوقات در راه ممکن است قسمتی از معده را دست نزنند و سر جای خود باقی گذارد در غیر این صورت بعد از عمل جراحی غذا مستقیم از نیروی وارد روده کوچک می گردد

این بدان معنی است که شخص باید غذای کمتری در هر وعده مصرف کنند چون دیگر معده این دارد که غذا ابتدا در آن نگهداری و حذف می‌شود اگر سرطان کوچک باشد و جراح بتواند تمام آن را خارج سازد شانس بقای طولانی مدتی بیمار سیاست است اما این بیماری اغلب در هنگام تشخیص خیلی پیشرفت کرده و عمل جراحی آن امکان‌پذیر نیست

در حال حاضر در صورتی که به علت پیشرفت سرطان جراحی امکان پذیر نباشد همه درمان ها به ندرت می تواند باعث معالج بیمار شوند با این حال سایر درمان‌ها مثل شیمی درمانی و لیزر درمانی نقش خیلی با ارزشی در کنترل علایم ناراحت کننده بیماری دارند و ممکن است به طور قابل توجهی باعث افزایش طول عمر این بیماران شوند.

پیشگیری و فاکتورهای خطر

دلیل اصلی ایجاد این سرطان ناشناخته است ولی عوامل زیادی شناخته شده اند که ریسک ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند این عامل عبارتند از:

۱.سن: مردان دو برابر زنان به این بیماری مبتلا می شوند.

۲. سابقه خانوادگی: کسانی که در فامیل درجه اول شان افرادی به سرطان معده دچار شده اند خطر ابتلا به این بیماری در این افراد بسیار بیشتر از دیگران است.

۳. نژاد: سیاهان بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.

۴. تغذیه: خوردن غذاهای خشک شده غذاهای دودی ریسک ابتلا به این نوع سرطان را بالا می برد ولی مصرف غذاهای تازه و سبزیجات در پایین آوردن خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

۵. باکتری: باکتری هلیکوباکتر پیلوری که باعث ایجاد التهاب در معده می‌شود می‌تواند موجب ایجاد سرطان معده نیز به شود ولی با این وجود بیشتر افرادی که این باکتری را دارند به این نوع سرطان دچار نمی شوند.

۶. جراحی معده: افرادی که قبلاً جراحی معده داشته اند که بیشتری برای ابتلا به این نوع سرطان دارند همچنین قرار گرفتن در معرض خاک گرد و غبار و دود ممکن است خطر ابتلا به این نوع سرطان را بالا ببرد.

۷. مصرف دخانیات و الکل: مصرف این دارو نیز باعث افزایش خطر ابتلا میشود.

۸. نقص های ژنی: مشکلات ژنتیکی مثل سندروم لینچ و پولیپوزآ دنوماتوز خوانندگی ممکن است در افزایش خطر ابتلای این نوع سرطان نقش داشته باشند.

۹.چاقی: چاقی باعث افزایش ریسک ابتلا به این نوع بیماری در مردان می شود ولی این قضیه در خانم ها هنوز مورد سوال است و هنوز اثبات نشده که رابطه ای بین چاقی و افزایش خطر ابتلا به این بیماری در خانم‌ها وجود داشته باشد.

کنترل سرطان معده

برای کنترل سرطان معده مامیران، آب انگور و رژیم انگور و موثراست بهتر است شاه تره، افسنطین، درمنه ترکی، بابونه شیرازی، بادرنجبویه، گل نیلوفر، پودر شیرین بیان، مغز ناخنک، سنامکی، گل محمدی، ریوند چینی، مخلصه،

پوست هلیله زرد و انیسون از هر کدام ۲۰ گرم همه را مخلوط نیم کوب و به ۲۰ قسمت مساوی تقسیم کند هر قسمت از آن را شب در یک و نیم لیوان آب جوش بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید و آب آن را صاف و شیرین کرده بنوشید تفاله آن را مجددا بسایید و شب باز هم به جوشان و مصرف کنید این نسخه را تا آخر عمر ادامه دهید روز مصرف کنید و ۲۰ روز مصرف کنید و به همین طریق تکرار شود در آن ۲۰ روزی که از جوشانده استفاده نمی کنید بعد از هر غذا یک استکان نوشابه کامبوچا بنوشید.

 

توجه!: این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از نسخه های آن  لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

اتمام مقاله/

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی سلامت و بیماری ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10+ محصولات
+100 سفارشات تکمیل شده
+300 کاربران
87+ مطالب وبلاگ

کامجوطب کوشا در یک جمله

کامجو طب کوشا را بعنوان یک شرکت تولید کننده، وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی نوین و پزشکی سنتی بنا نهادیم تا قدمی بزرگ در این راه برداشته باشیم ….

نماد ها

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت