مغز و 15 ماده مفید آن

کامجو طب کوشاکامجو طب کوشا
2,271 بازدید
مغز

این محتوا راجع به مغز و 15 ماده مفید آن همچنین سکته مغزی، عوامل و علایم آن، تشخیص و پیشگیری سکته مغزی .همچین شما می توانید مقالات بیشتری را در وبلاگ کامجوطب مطالعه کنید.

مغز و 15 ماده مفید آن

مغز

مغز انسان که به حالت غده مانند در سر و میان جمجمه  قرار دارد یکی از شاهکارها و عجایب خلقت است که نظیر آن در خلقت وجود ندارد این ساختمان محیر العقول و شگفت انگیز در عین حال بسیار ظریف می باشد بسیار پیچیده است کارهایی انجام می‌دهد که تاکنون بشریت از پیچیدگی و چگونگی کار آن سر در نیاورده است

مغزشاقوه بر طاسه خط افقی که به منزله سیم کشی می باشد دارای قوه ادراکه، قوه عکاسه، قوه منعکسه، قوه ی ضباطه، قوه حسیه، قوه منصرفه، قوه مشترکه، بصل النخاع و قوه ی متخیله می باشد که نُه قوه را در علم حکمت و حکمیون آن را لطایف تسعه اش گویند.

مغز5

مغز حداقل به ۱۵ نوع ماده مفید نیازمند است که باید توسط غذاها دریافت شود این موارد عبارتند از:

۱.کلسیم: در رشد نسوج اعصاب مداخله می کند و در معالجه افسردگی و عصبی تأثیر بسیار دارد.

۲. منیزیم: در انتقال جریان عصبی مداخله می‌کند رسیدن پیام به مغز را ممکن می گرداند و تبدیل قند خون به انرژی را ممکن می‌سازد فقدان منیزیم، افسردگی، عصبانیت و تندخویی به بار می آورد.

۳.فسفر: این ماده همراه کلسیم تاروپود معدنی استخوان را تشکیل می‌دهد و در سطح ناقل‌های عصبی نیز مداخله میکند اهمیت فسفر در انتقال پیام به مغز غیر قابل انکار است.

۴. پتاسیم: برای مورد استفاده قرار گرفتن پروتئین ضروری است و برای انتقال پیام بین سلولهای عصبی به کار می رود و رگهای خونی مغز را منبسط میکند و جریان خون را تسهیل می‌کند فقدان پتاسیم بویایی را محدود می سازد و موجب آسیب مغزی می گردد.

۵. کروم: به انسولین امکان می دهد که قند خون را تنظیم کند این امر برای مغز که ۳۰ درصد گلوکز موجود در بدن را مصرف می‌کند ضروری است اکثر مردم گرفتار کمبود کروم هستند.

۶. مس: برای فعالیت مطلوب تیروزین و ناقل های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین ضروری است به علاوه مس در جذب آهن در تولید گلبول قرمز سهیم است.

۷. آهن: بدون‌ آهن گلبولهای قرمز اکسیژن برای تغذیه مغز وجود نخواهد داشت قهوه، چای و نوشابه های کافئین دار مانع جذب آهن می شوند لذا باید از مصرف آنها پرهیز شود.

۸. روی: در برقراری ارتباط بین سلولهای مغز مداخله می‌کند و وجود آن در فرایند یادگیری بسیار ضروری است مواد مُدر مانند چای، نوشابه، قهوه و داروهای ادرارآور روی را از بدنتان دفع می کند.

۹.منگنز: از اختلال در لوزالمعده و دیابت جلوگیری می کند در عملکرد دستگاه اعصاب مرکزی اهمیت دارد برای هضم و استفاده صحیح مواد غذایی در بدن ضروری است حساسیت عصبی را کم می کند در برطرف کردن خستگی موثر است و در رفع فراموشی و تقویت حافظه ضعیف مفید است.

۱۰. ویتامینهای گروه B: بین تمام ویتامین ها ویتامین های گروه B بیش از همه برای کارکرد مغز مهم هستند این ویتامین ها محلول در آب هستند یعنی مدت طولانی در بدن ذخیره نمی شوند برخلاف ویتامین های AوD بنابراین بدن و خصوصاً مغز مرتب به آنها نیاز دارد.

۱۱. ویتامین B1: سوخت اصلی مغز، گلوکز است ولی مغز بدون ویتامین B1 نمی تواند گلوکز را بسوزاند.

۱۲. ویتامین b۲: در شرایط فشار عصبی مانند بیماری ها، هیجان ها، ضربه های جسمی و روحی، پس از عمل جراحی احتیاج بدن به آن افزایش می یابد. برای قوه بینایی مفید است و خستگی چشم را کم می‌کند می‌شود و قند تصفیه شده که یکی از علل اصلی کاهش ذخیره ویتامین b2 خود را به حداقل می‌رسانند حالت‌های عصبی آنها از بین خواهد رفت.

۱۳. ویتامین B۵: از اختلالات مختلف عصبی جلوگیری میکند در تبدیل شدن تریب توفان( اسید امینه مهم اعصاب) به ویتامین B۳ کمک میکند انقباض شبانه ماهیچه ها، گرفتگی ساق پا، کرختی دست و پا بعد از التهابات شدید عصبی را کم می‌کند و کمبود آن باعث کم خونی میشود.

۱۴.ویتامین B۶: برای ساخته شدن اغلب مواد شیمیایی عصبی که ما را غیر افسرده نگه می دارند و ویتامین B۶ نیازمندیم و در خانمهایی که ناراحتی های قبل از قاعدگی دارند و کسانی که دچار بیماری افسردگی و روحی هستند نیز مفید است

۱۵. ویتامین C: در درمان افسردگی موثر است با مواد و فلزات سمی افسردگی زا مانند سرب مقابله می‌کند و با افسردگی های ناشی از استرس عفونت ها، حساسیت ها، افسردگی سمی، و بیماریهای خود ایمنی مبارزه می‌کند. زمان مغز برای آنکه به نحو مطلوب کار کند در ۲۴ ساعت به گلوکزی برابر با ۱۸۰ گرم (۳۰% تمام گلوکزی که در روز مصرف میکنید  نیاز دارد به یاد داشته باشید سوختن گلوکز از طریق اکسیژن انجام می گیرد تا انرژی مورد نیاز سلول های عصبی را تامین کند

بنابراین هر چیزی که موجب تقویت بیشتر جریان خون در مغز گردد در سوختن گلوکز وکارکرد بهتر آن نقش اساسی دارد. تذکر این که تند خویی،سرگیجه،نگرانی، فراموشی،افسردگی،غش و ضعف،کابوس، سوء هاضمه، عدم کشش جنسی، ناتوانی جنسی، عدم قدرت، تصمیم گیری، لرز ،آشفتگی ذهنی، بوی بد دهان، رفتار ضد اجتماعی، تنفس بریده بریده، چاقی لکه های پوستی، ترس، تمایل به گریستن، افکار و حالات منفی، احساس دیوانگی، تشنج بدون دلیل و پرحرفی، این علایم نشانگر این است که سوخت مغز شما ناقص است و حتماً باید در این مورد اقدام کنید.

سکته مغزی

سکته ی مغزی

دو نوع اصلی، سکته ی مغزی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای علل مختلفی می باشد نوع اول را اصطلاحاً سکته مغزی ایسکمیک می نامند که بر اثر گرفتگی یکی از شریان های مغز پایه لخت خون ایجاد می شود و باعث می گردد که خون به یک قسمتی از مغز نرسد نوع دیگر سکته  را اصطلاحاً سکته مغزی هموراژیک و یا خونریزی دهنده می‌نامند که بر اثر پاره شدن یکی از راه های درون یا اطراف مغز ایجاد می شود

کسانی که مدت طولانی دچار فشار خون بالا هستند بیشتر به این نوع سکته مغزی دچار می شوند در حالی که افرادی که دارای کلسترول خون بالا هستند بیشتر به سکته مغزی ایسکمیک مبتلا میگردند. اگر خونرسانی به قسمتی از مغز به طور موقت و گذرا متوقف شود به آن اصطلاحاً سکته مغزی کوچک یا مینی سکته یا تی آی اِی گفته میشود.

برخلاف سکته مغزی کامل علایم و نشانه های تی آی اِی که بسیار شبیه سکته مغزی کامل می باشد کمتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشد و بعد از آن بیمار کاملاً احساس بهبودی می‌کند تی آی اِی نشان دهنده آن است که به قسمت مغز خون کافی نرسیده است و احتمال یک سکته مغزی کامل در اندی وجود دارد بنابراین هیچگاه نباید به یک تی آی ای بی توجه بود و باید هر چه سریعتر آن را با پزشک در میان گذاشته و بررسی‌های لازم را برای آن انجام داد.

علایم و عوامل اصلی سکته مغزی

بی حسی و فلج: احساس ناگهانی بی حسی و سِر شدن ضعف یا فلج در یک طرف از بدن نشانه‌های این وضعیت ممکن است شامل از کار افتادگی یک دست و یک پا و افتادگی پلک چشم و یا آبریزش از دهان باشد.

اختلال ناگهانی در صحبت کردن: بریده بریده حرف زدن، اشکال در پیدا کردن کلمات برای صحبت کردن و یا فهمیدن صحبت دیگران.

تار شدن ناگهانی چشم: اختلال در بینایی به خصوص و فقط در یک چشم.

گیجی و عدم تعادل: سرگیجه، گیج بودن، لرزش، عدم تعادل و یا سردرد شدید.

عوامل مختلف سکته مغزی: عوامل مختلفی باعث بروز سکته مغزی در افراد می‌شود که بعضی از این عوامل عبارتند از:

فشار خون: بالا بودن فشار خون و عدم درمان آن فشار خون بالا باعث صدمه دیدن دیواره شریان ها میشود.

بی نظمی ضربان قلب: فیبریلاسیون دهلیزی که نوعی از بی نظمی ضربان قلب می باشد و احتمال ساخته شدن لخته های خون را در قلب افزایش می دهد این لحظه ها بعد ها می توانند از قلب به  سمت مغز حرکت کرده و جلوی شریانهای آن را بگیرید.

سابقه: ۲۰ درصد افرادی که دچار سکته مغزی کامل می شوند قبلاً سابقه یک یا چند مینی سکته مغزی را داشته اند.

مرض قند: افراد مبتلا به مرض قند احتمال زیادی دارد که دچار فشار خون بالا و تصلب شرایین نیز باشند بنابراین به مقدار زیاد در خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.

استعمال دخانیات: سیگار کشیدن دارای اثرات بدی بر روی شریان ها می باشد که بالا بودن فشارخون نیز در ارتباط می باشد.

مصرف زیاد الکل: الکل زیاد در طولانی مدت می تواند باعث بالا رفتن فشار خون و پارگی شریان های مغزی شود.

قرص های ضد بارداری: بعضی از انواع قرص های ترکیبی ضد بارداری می توانند غلظت و چسبندگی خون را زیاد کرده و احتمال ساخته شدن دفع خون را افزایش دهند این قرصها همچنین ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون شوند.

رژیم غذایی: رژیم غذایی که دارای نمک زیاد می باشد موجب بالا رفتن فشار خون و رژیم غذایی که دارای چربی و مواد قندی زیاد باشد باعث تنگ شدن شریان ها و ایجاد رسوب در آنها می شود.

بالا رفتن سن: سکته مغزی در افراد بالای ۵۵ سال شایع تر بوده و هر چه سن آنها بالاتر می رود احتمال وقوع آن نیز بیشتر می گردد این امر به این خاطر می باشد که برای ایجاد تصلب شرایین سخت شدن رگ ها زمان طولانی نیاز می باشد و هر چه سن افراد بالاتر برود شریان ها کمتر انعطاف پذیر بوده و احتمال افزایش فشار خون بیشتر می شود.

جنسیت افراد: مردها بیشتر از زنها احتمال مبتلا شدن به سکته مغزی را دارند

سابقه‌ی خانوادگی: اگر یکی از خویشاوندان نزدیک ما دچار سکته مغزی شده باشد این احتمال درمان نیز افزایش می‌یابد شاید به این خاطر که عاملی مثل بالا بودن فشار خون و مرض قند در بعضی خانواده ها بیشتر دیده می شود.

زمینه نژادی: آسیایی ها و آفریقایی ها که در انگلستان زندگی می‌کند بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

سکته مغزی 1

تشخیص و پیشگیری در سکته مغزی

درمان موثر سکته مغزی به این بستگی دارد که نوع سکته  را دقیق تشخیص دهیم برای رسیدن به یک تشخیص دقیق در مورد نوع سکته مغزی نمی توان فقط با گرفتن شرح حال و یک معاینه بالینی معمول به آن دست یافت بلکه حداقل نیاز به انجام یک سری آزمایش های خون و سی تی اسکن از مغز دارد ممکن از نیاز به سونوگرافی از شریان کاروتید در گردن و گاهی اوقات از قلب باشد

انجام این آزمایش ها و اقدامات ممکن است به نظر طولانی و خسته کننده باشد اما برای به کار بردن بهترین روش درمانی این کارها ضروری می باشند وقتی که کسی دچار سکته مغزی آمینی سکته می شود احتمال زیاد دارد که در آینده هم دوباره دچار آن بشود برای اینکه احتمال خطر بوزینسک مجدد را کم نمایم اقدامات مختلفی را می‌توان انجام داد این اقدامات شامل رژیم غذایی مصرف داروهای برای پیشگیری از لخته شدن خون تمرینات ورزشی و پایین آوردن فشار خون میباشد.

عوارض سکته مغزی

عوارض سکته مغزی در افراد مختلف بسیار متفاوت بوده و بستگی به این دارد که کدام قسمت از مغز چه وسعت ای از آن دچار ضایعه شده است در بعضی موارد این عوارض بسیار جزئی بوده و مدت زمان کمی باقی می‌ماند در حالی که در سایر موارد شدت این عوارض بسیار زیاد بوده و به مدت طولانی فرد را دچار ناتوانی می‌کنند .

مشکلات شایع سکته مغزی عبارتند از:

ضعف یا فلج در یک طرف بدن: از آنجایی که سمت راست مغز کنترل طرف کنترل سمت راست را برعهده دارد سکته مغزی در هر قسمتی از مغز ایجاد شود قسمتی از بدن که در طرف دیگر آن قرار دارد در مشکل می شود.

اختلال در صحبت کردن: بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند صحبت کردن و فهمیدن حرف دیگران و نیز خواندن و نوشتن دچار مشکل می‌شوند شکلات می‌تواند از یک اختلال موقتی در پیدا کردن کلمات تا عدم توانایی کامل در ارتباط برقرار کردن با دیگران متفاوت باشد اکثر افرادی که دچار مشکلات زیادی در صحبت کردن و فهمیدن زبان دیگر را می‌شوند دچار ضایعه در سمت چپ مغزشان شده‌اند زیرا سمت چپ مغز مسئول یادگیری خواندن نوشتن زبان و اعداد می باشد.

اختلال در ادراک و دریافت مفاهیم: ممکن از افراد مبتلا به سکته مغزی در شناسایی اشیا و طرز استفاده از آنها دچار مشکل شوند همچنین ممکن است مشکلاتی در مفاهیم انتزاعی مثل گفتن اینکه اکنون ساعت چند از و یا در چه زمانی از روز قرار داریم ایجاد شود.

مشکلات شناختی: سکته مغزی می‌تواند اغلب باعث بروز مشکلات ذهنی مثل چگونگی تفکر، یادگیری، تمرکز حواس، به خاطر آوردن ،اتخاذ تصمیم، دلیل آوردن و برنامه‌ریزی شود.

خستگی: بعد از بروز سکته مغزی خستگی بسیار شایع می باشد که علت آن هنوز کشف نشده است.

تغییرات خلقی در سکته مغزی هم ممکن است روحیه افراد بالا یا پایین بشود افسردگی عصبانیت و از بین رفتن اعتماد به نفس از مشکلات شایع این بیماران می باشد گاهی اوقات این افراد ممکن است نتوانند هیجانات خود را کنترل کنند و شروع به گریه کردن، فریاد زدن، فحاشی، نفرین و یا خندیدن در مواقع نامناسب کند.

عوارض روحی و روانی پس از سکته مغزی: سکته های مغزی اغلب باعث می شود که افراد خیلی افسرده شوند و می تواند بر روی تفکر و درک آنها تاثیر بگذارد پس از وقوع سکته مغزی عوارضی مثل اختلال در تمرکز فکر به خاطر آوردن اختلال در تصمیم گیری و اختلال در یادگیری ایجاد شود شما ممکن است دچار مشکلات خلقی شوید اضطراب، احساس غمگین بودن، افسردگی و احساسات هیجانی از مشکلاتی هستند که پس از سکته مغزی ممکن است دیده شوند.

اختلال در حس لامسه پس از سکته مغزی: پس از سکته مغزی بیماران ممکن است دچار اختلال در اسلام است شوند که این مشکل می‌تواند شدید و یا اندک باشد همانند سایر مشکلات که پس از سکته مغزی ایجاد می‌شود این اختلال نیز ممکن است پس از مدتی به طور خود به خودی از بین بروند و بهبود یابد.

خستگی و اختلال در خواب:

پس از سکته مغزی تقریباً تمامی بیماران در چند هفته اول آن دچار مشکل خستگی می شوند بسیاری از افراد نیز دچار مشکلاتی در خوابیدن می گردند معمولاً احساس خستگی پس از اینکه ورم  مغز فروکش نمود به طور خود به خودی بهبود می‌یابد. اختلال در خوابیدن نیز اغلب به چندین علت رخ می دهد یکی از علل شایع اختلال در خوابیدن آن است که از آنجایی که بیماران پس از سکته مغزی در بیمارستان بستری می‌شوند و این محیط برای آنها نا آشنا می باشد دچار اختلال در خواب می شوند.

اختلال در صحبت کردن و فهم مطالب:

سکته مغزی می تواند باعث اختلال در صحبت کردن یا اختلال در فهم مطالب و یا هر دوی آنها با هم باشد همچنین ممکن است در نوشتن این افراد نیز اختلال ایجاد شود این مشکلات بیشتر وقت ایجاد می‌شوند که قسمت چپ مغز بر اثر سکته مغزی دچار آسیب دیدگی شده باشد بنابراین در افرادی که دست راست و پای راست آنها فلج شده است این مشکلات بیشتر دیده می شوند تنها استثنا این وضعیت در افراد چپ دست می‌باشد زیرا در یک سوم این افراد منطقه زبان و فهم کلمات در قسمت راست مغزشان قرار دارد.

درد پس از سکته مغزی: درد پس از سکته مغزی مشکل شرعی می باشد در اکثر موارد می توان این درد را به خوبی درمان نمود می‌تواند به طور مستقیم بر اثر سکته مغزی ایجاد شده باشد و یا اینکه بر اثر بدتر شدن سایر مشکلات و بیماری‌های که قبلاً بیمار داشت است رخ داده باشد هیچگاه فرض نکنید که تمام علایم و مشکلاتی که پس از سکته مغزی در شما ایجاد شده است فقط به خاطر سکته مغزی است.

فلج و سفت شدگی عضلات: فلج شدن یک دست یا یک پا از علائم خیلی شایع پس از سکته مغزی می باشد این فعال شدن ممکن است همراه با سفت شدن عضلات که به آن اصطلاحاً اسپاستی سیته گفته می شود رخ دهد این سفت شدگی عضلات باعث بدتر شدن وضعیت بیمار می شود هرچه زودتر پس از سکته مغزی اقدامات توانبخشی آغاز گردد احتمال بهبودی بیشتر خواهد شد اهمیت زیادی دارد که مبتلایان به سکته مغزی دانند که چهکارهایی باید انجام دهند تا ناتوانی طولانی مدت آنها به حداقل زمان برسد.

خطر مرگ یا ناتوانی طولانی مدت: در طی یک ماه پس از سکته مغزی حدود یک سوم افرادی که دچار سکته مغزی شده اند فکر میکنند اکثر این مرگ ها در همان هفته اول رخ می‌دهد سکته مغزی یک بیماری جدی و خطرناک می باشد که بیشترین خطر مرگ در چند ساعت اول می باشد بعد از این مدت خطر مرگ به تدریج کاهش می‌یابد در هفته‌ها و ماه‌های بعد از سکته مغزی بسیاری از سلولهای مغزی تا حدودی آسیب دیده اند بهبود یافته و دوباره کار خود را از سر می‌گیرند در همین حال سایر قسمت های مغز که آسیبی ندیده است

مسئولیت کارهایی که قبل از سلول‌های سالم می دهم و انجام می‌دادند را برعهده خواهد گرفت و در زمانی که طول می‌کشد تا با ایجاد شود در هر شخص متفاوت است و معمولاً در چند هفته اول بعد از سکته مغزی یک شتاب اولیه در بهبود ایجاد می‌شود به عنوان یک اصل بهبودی بیشتر افراد در عرض یک سال تا ۱۸ ماه را خواهد داد اما بسیاری از افراد مدت زمان طولانی تری را برای بهبودی نیاز خواهند داشت.

 

پایان/

 

4.7/5 - (3 امتیاز)
دسته بندی سلامت و بیماری ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10+ محصولات
+100 سفارشات تکمیل شده
+300 کاربران
87+ مطالب وبلاگ

کامجوطب کوشا در یک جمله

کامجو طب کوشا را بعنوان یک شرکت تولید کننده، وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی نوین و پزشکی سنتی بنا نهادیم تا قدمی بزرگ در این راه برداشته باشیم ….

نماد ها

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت