فشار خون و پر فشاری خون با انواع درمان

کامجو طب کوشاکامجو طب کوشا
3,571 بازدید
فشار خون

در این مقاله میتوانید راجع به فشار خون و پر فشاری خون باانواع درمان  و کاهش چربی های خون به وسیله رژیم غذایی،پیشگیری از فشار خون و… مطالعه کنید. همچین شما می توانید مقالات بیشتری را در وبلاگ کامجوطب مطالعه کنید.

فشار خون

فشار خون از این ناشی می شود که بعضی از شریان ها که از قلب می گذرند یا یکی از آنها را جرم می گیرد می گیرد شبی به جرمی است که در سماور و کتری بر اثر جوشش آب و ته نشین شدن املاح و مواد داخل آن به وجود می آید که به بدنه کتری یا سماور سفت و سخت می چسبد این جرم در درون شریان قلب سرخ رنگ می باشد اما سفت است و چون دوره شریان را تنگ میکند به ناچار خون باید با فشار قوی تر از شریان بگذرد و در نتیجه بر روی قلب که طول آن به او برای آوردن خون از بدن  فشار می‌آید.

 

وقتی بدن ما مبتلا به این عوارض شد عمل کلی هم دچار اختلالات شدید می‌شود و در آن قسمت یک دور و تسلسل به وجود می‌آورد. بدین ترتیب که عمل نامنظم کلیه فشار خون را زیاد می کند و فشار خون نیز عملی نامرتبط کلیه را بیشتر می نماید این دور تسلسل اگر قطع نشود و بیمار درصدد علاج بر نیاید ممکن است قطع نظر از خاطر سکتیک با فشار خون قرین است کلیه هم به تدریج از کار بیفتد.

 

توضیح این اثری که در کلیه و شریان به وجود می‌آید آسان است زیرا اولا به مناسبت تنگ شدن شریان و فشار خون بین فشار خارجی و فشار داخلی کلیه از بین می‌رود و از خارج فشار بیشتری بر کلیه وارد می شود ثانیاً همانطور که در طول لوله شریان روسو به وجود می‌آید به واسطه موادی که در خون از آن ما نیز باعث تنگ شدن شریان و فشار خون می‌شود صافی های کلیه هم به اصلاح کور شده و جلوی سوراخ های آن را رسوب می گیرد و نمی‌گذارد صافی ها درست وظیفه خود را انجام دهد.

 

در نتیجه خون در کلیه خوب تصویه نمی‌شود و اوره خون درست از خود جدا نمی گردد خون با مقدار زیادی اوره ی به رگ ها بازگشته و به نوبه خود مزید بر علت در جهت ازدیاد تنگ شدن مجرای شریان و در نتیجه فشار خون میشود. فشارخون خود نیز یکی از آن راست که به قلب آسیب زیادی می رساند و اینجاست که ناراحتی را برای انسان فراهم می‌کند.

 

لذا برای درمان فشارخون که مرزی موضوع بوده و هر روز به نوع مزاحمت ایجاد می‌کند باید به مدت ۴۰ روز روزی ۱۰ گرم گل تاج خروس را شب در مقداری آب گرم خیس کنید و سپس در پارچه‌ای تمیز ریخته و با فشار آب آنرا صاف کنید و قبل از صبحانه بنوشیدبرگ درخت زیتون را دم کنید بعد مقداری شکر قرمز یا شکرمازندران در آب حل کرده و بنوشید.

 

  • شنبلیله خشک در هنگام پختن نان روی نان بپاشید و بخورید و یا با شنبلیله سوپ یا آش بپزید و میل فرمایید.
  • ۲۴ روز روزی ۱ مثقال برگ شنبلیله را صبح ناشتا دم کنید و آب آن را بنوشید.
  • ده روز عصرها یک مثقال تخم خیار را خورد کرده دم کنید و بیان را بدون شیرینی بنوشید یا مغز خیار های بزرگ را بتراشید و بخورید و یا تخم خیار را بکوبید و در یک لیوان آب جوشیده سرد شده آن را شیره کش کنید و بدون شیرینی بنوشید یا روزی ۳۰ عدد خیار تازه را بدون نمک به نوبت بخورید صبح ظهر و شب و هر بار یک عدد.
  •  تخم کاهو ،تخم گشنیز ،تخم کاسنی و تخم خرفه را به میزان مساوی نرم کنید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آن بخورید.
  • روزی سه بار به هر مرتبه یک مثقال تخم شنبلیله را دم کنید و آبش را بنوشید.
  • یکصد و پنجاه گرم توت فرنگی را در نیم لیتر شیر و کمی شکر مخلوط کنید و بخورید.
  •  هر شب ۲۰ عدد عناب را زخمی کنید و در آب گرم بخیسانید و صبح له کنید و شیری بکشید و آن را بنوشید یا هر روز صبح یک ماشین آب را زخمی کرده به جوشانید آبش را بنوشید.
  • سیرابی پخت را بکوبید و با ماست بخورید.
  • ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گلابی را در هر وعده غذایی میل کنید و هیچ چیز دیگری نخورید و پنج روز این کار را ادامه دهید.
  •  ریشه خشخاش را بجوشانید بعد آب آن را صاف کرده و بنوشید.
  • ماست را کیسه بیاندازید و آبش را بگیرید و هر شب یک استفاده از آب آن را بخورید و صبح ناشتا آن هم دو مثال بر فیزیک را دم کنید و آبش را بنوشید و این کار را تا یک هفته ادامه دهید.
  • ۳۰ گرم برگ و شاخه خشک توت‌فرنگی را دم کرده و آبش را بنوشید.
  • برگ کلم پیچ را با آب لیمو مخلوط کنید و بخورید.
  • برگ درخت زیتون را دم کنید و بیان را صبح و عصر همراه با توت خشک به جای چای بنوشید.
  • ۱۲۵ گرم توت فرنگی را در نیم لیتر شیر با کمی شکر مخلوط کنید و بخورید.
  • در غذاهای روزانه به جای نمک ترخون بریزید هم طعم نامد و احساس می کنید و هم از اثر شفا بخش آن نتیجه می گیرید.

فشارخون1

پرهیز کنید از:

نمک، غذاهای ادویه دار، غذاهای سرخ کرده، آجیل های شور، سبزی های خشک، اسفناج، بادمجان،ترشی، قارچ، فلفل قرمز ،جوانه گندم، گوشت قرمز، دل قلوه، خاویار، خرما، پیاز، سرکه، ماهی شور، کنسرو، خامه تازه،کره ی شور، چربی جات،دنبه،پی، مغز، پنیر، تخم‌مرغ، الکل ، قهوه ،چای ،بیسکوییت، زیتون شور ،گیاه دنبلان، شیرینی‌جات قنادی و همچنین ناراحتی عصبانیت جماع بی خوابی شب و فکر زیاد.

 

خوردنی های مفید: ویتامین A، زردآلو، آب عناب، آب زرشک، آبلیمو، گیلاس ،تمشک، گلابی، گرمک، چغندر، انگور زرد و رسیده، آب انار ،آب آلو ،مغز خیار، آب هویج، آب کاسنی، آب گشنیز، عرق گشنیز، انگور فرنگی، آب پرتقال، زردک، آب سیب درختی، تمر هندی، کنگر،آب دم کرده نعناع، قلقاسی( سیب زمینی ترشی)

 

موسیر، سیر، پیاز ،آب هندوانه، شنبلیله ،شاهی ،جعفری ،والک ،سبزیجات خام تازه، گل سرخ پاک کرده، آب جوشانده کاکل ذرت، نخود، نخود فرنگی، زغال اخته، تخم کاسنی، تخم‌کاهو، تخم گشنیز، آب رقیق شاه‌تره، مامیران، آب جوشانده ی باکس گیلاس، گرد شکوفه خرمای نر، آب جوشانده ریشه بابا آدم ،ماست، برنج ،سکنجبین، ماست تازه، دوغ، آبدوغ خیار، آش تمر و آش آلو در ضمن هوای دریاچه هم مفید است.

پیشگیری از فشار خون

لازم است بدانید مصرف زردآلو، خرما، هویج فرنگی، زردک ،گوجه فرنگی، کاهو، جعفری، دم کرده کجرات، آب زرشک، قرقات ،کاسنی زرد، نخود و همچنین آب دم کرده برگ زیتون از فشار خون پیشگیری می کند.

 

چربی خون

پرفشاری خون

بالا بودن فشارخون (پرفشاری خون یا هیپرتانسیون:Hypertension) یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی کشورهای صنعتی و سایر کشورهای جهان است و بحث درباره آن به کتاب جداگانه این  نیاز دارد ما در اینجا فقط اختصار توضیح داده می شود. پر فشار خون می تواند منجر به مرگ ناشی از بیماری سرخرگ کرونر، سکته مغزی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه شود.

¡ توجه: از آنجا که پرفشاری بدون عارضه، با علائمی همراه نیست بسیاری از بیماران از ابتلا به آن بی خبر هستند فقط ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به فشارخون تحت درمان آن قرار دارند و فقط در ۳۰ درصد از این تعداد فشار خون به طور ایده آل کنترل شده است.

 تعریف فشار خون بالا

فشار خون طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است بعضی از پزشکان رسیدن به فشار خون ۱۱۵/۷۵ میلی متر جیوه را به عنوان هدف بهتر توصیه می کنند هنگامی که فشار خون از ۱۱۵/۷۰ بیشتر شود خطر بروز بیماری های قلبی عروقی آغاز خواهد شد امروز فشار است سیستولیک ۱۲۰ تا ۱۳۰  میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه را مرحله پیش فشاری(Prehypertension) ( مرحله قبل از پرفشاری) می نامند.

فشار سیستولیک ۱۴۰ تا ۱۵۹ میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه مرحله ۱ پرفشاری خون نامیده می‌شود فشار سیستولیک ۱۶۰ میلیمتر جیوه یا بالاتر یا فشار دیاستولیک ۱۰۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر مرحله ۲ پرفشاری خون نام دارد فشار سیستولیک( عدد بالایی در اندازه گیری فشار خون)، فشار داخل سرخرگ ها در هنگام ضربان قلب را نشان میدهد فشار دیاستولیک (عدد پایینی در اندازه گیری فشار خون)، نشان دهنده فشار داخل سرخرگ ها در بین هر ضربان قلب است.

فشار خون طبیعی در کودکان و زنان باردار پایین تر است میزان بروز پرفشاری خون با افزایش سن بیشتر می‌شود بیماری در مردان جوان شایع تر از زنان جوان است ولی این اختلاف پس از ۵۵ سالگی از بین می‌رود و بعد از ۷۵ سالگی معکوس می شود.

در ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران علت خاصی برای افزایش فشار خون پیدا نمی‌شود این موارد پرفشاری خون را پر فشار خون اولیه اساسی می نامند.

الگوهای فامیلی پرفشاری خون اولیه شایان اهمیت عامل ژنتیکی را مطرح می کند عامل محیطی مانند چاقی مصرف الکل کار دائمی و در وضعیت نشسته و مصرف نمک زیاد در ایجاد فشار خون اولیه نقش دارند تقریباً ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به پرفشاری خون در اثر وجود بیماری دیگر دچار این اختلال می شوند که به این وضعیت پرفشاری خون ثانویه گفته می شود از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های غدد درون ریز( مثل پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، پرکاری پاراتیروئید، فئوکروموسیتوم، سندروم کوشینگ)،

مصرف هورمون ها (مثل قرص های خوراکی ضد بارداری) اختلالات عصبی(مثل تومورهای مغزی، آسیب های نخاعی و مسمومیت سرب)، استرس ناشی از درد اضطراب کاهش قند خون سموم و داروها (الکل و داروهای مورد سوء مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کورتون ها)و بارداری را نام برد.

در زنان باردار ممکن است افزایش فشار خون به بروز پِرِه اکلامپسی و مسمومیت حاملگی (اکلامپسی) منجر شود که در صورت عدم درمان می تواند باعث مرگ بیمار شود.

توجه! هر دو فشار سیستولی یا دیاستولی اهمیت دارند ولی پس از پنجاه سالگی فشار سیستولیک حتی از فشار دیاسیستولیک مهمتر است.

فشار خون بالا می تواند موجب آسیب قلب کلیه سرخرگ ها نارس همزمان قلب شبکیه چشم شود اگرچه فشار خون ۱۲۰/ ۸۰ میلی متر جیوه و پایین تر ایده آل محسوب می‌شود ولی پزشکان از ضرورت تجویز داروی ضد فشارخون در موارد زیر مطمئن نیستند

۱. فشار خون ۱۴۰ /۹۰ میلیمتر جیوه یا پایین‌تر در فرد بزرگسال سالم.

  1. فشارخون ۱۳۰/ ۸۰ میلیمتر جیوه یا پایین‌تر در فرد مبتلا به اختلال مزمن کلیه دیابت یا بیماری عروق کرونر یا در فردی که به میزان زیاد در معرض خطر بیماری سرخرگ کرونر قرار دارد.

۳. فشار خون ۱۲۰/ ۸۰ در فردی که از پمپاژ قلب خوب و کافی برخوردار نیست دچار اختلال عملکرد بطن چپ یا نارسایی قلبی است و یا از بیماری مزمن و شدید کلیه رنج می برد.

برای کنترل فشار خون بالا باید نمک کمتری مصرف نمود وزن چربی خون را در حد ایده آل نگه داشت و سیگار را ترک کرد در صورت عدم کنترل فشار خون بالا با این اقدامات باید داروی ضد فشار خون توسط پزشک تجویز شود.

پس از ۱۸ سالگی هر دو سال یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

اگر چه داروهای ضد پرفشاری خون معمولا به خوبی تحمل می شوند ولی می‌توانند عوارض ایجاد کنند که بر حسب نوع دارو مقدار مصرف و سایر عامل متفاوت هستند بنابراین بسیاری از بیماران به یک دارو به خوبی پاسخ می دهند و به دیگری پاسخ مناسبی نشان می دهند بنابراین ممکن است تعیین دارو داروهای صحیح و دارای کمترین عارضه و دوز مناسب دارو ها برای بیمار به زمان نیاز داشته باشد داروهای ضد پر فشار خون به چند گروه تقسیم می‌شوند که در اینجا به طور ساده به ذکر این داروها و نحوه اثر و عوارض جانبی هر یک اشاره می نماییم.

توجه! در افراد بالای ۸۰ سال مبتلا به فشار خون خیلی بالا، فشار کمی بالاتر از ۱۴۰/ ۹۰ میلی متر جیوه ، فشار خون هدف است یعنی باید با استفاده از رژیم غذایی و درمانی داروی فشار خون بیمار به این حد برسد.

برای اینکه وجود پرفشاری خون در فردی ثابت کند باید دو یا سه بار اندازه گیری فشار در دو یا سه زمان جداگانه انجام شد باشد و نمی توان فقط با یک بار اندازه گیری فرق مبتلا به بالا بودن فشارخون دانست زیرا فشار خون به طور طبیعی در طول روز تغییر می کند و حتی گاهی به همیشه در زمان مراجعه به پزشک به دلیل استرس ایجاد شده ممکن است فشار خون افزایش پیدا کند که این پرفشاری خون روپوش سفید [White -coat hypertension] گفته می‌شود.

۱. داروهای ادرار آور(دیورتیک ها،Diuretics)

این داروها پرفشاری خون را به طور عمده با افزایش دفع آب سدیم از کلیه ها کاهش حجم مایع بدن و نیز کمک به گشاد شدن رگهای خونی کاهش می‌دهند داروی این گروه شامل تیازیدها (مثل کلرتالیدون،هیدروکلروتیازید و اینداپامید) هستند در بعضی موارد از نوع داروهای مُدرّ  نگهدارنده پتاسیم(مثل آمیلورید،اسپیرونولاکتون یا‌ تریامترن یا مکمل های پتاسیم) همراه با تیازیدها استفاده میشود زیرا تیازیدها می توانند به دلیل افزایش دفع پتاسیم در ادرار موجب کمبود پتاسیم شوند دوزهای پایین تیازید های جدید و عوارض شایعی همراه نیستند. خستگی گیجی ضعف و علایم دیگر ممکن است در اثر کاهش سدیم و آب و کاهش پتاسیم ایجاد شوند ناتوانی جنسی قابل برگشت و حملات نقرس گاهی روی می دهد همچنین در بیماران مبتلا به دیابت دوزهای بالاتر تیازیدها ممکن است کنترل قند خون را سخت‌تر کند.

۲. بازدارنده های استیل کولین استرازACE inhibitors (ACE)

آنژیوتانسین II، ترکیبی است در خون که موجب تنگ شدن رگ های خونی و در نتیجه افزایش فشار خون می شود با پایین آوردن میزان تولید ترکیب مزبور به وسیله داروهای باز دارنده  ACE که از طریق ممانعت از تبدیل آنژیوتانسینI به آنژیوتانسین II صورت می‌گیرد رگهای خونی گشاد می شوند فشار خون پایین می آید و برون ده قلب بهبود می یابد. داروهای بازدارنده ACE کنونی عبارتند از بنزاپریل،کاپتوپریل، انالاپریل، فوسینو پریل، لیزینوپریل موگز یپریل، پریندوپریل، کیناپریل، رامیپریل و تراندولاپریل.

این داروها ممکن است در بعضی از بیماران موجب کاهش گلبول های سفید خون و کاهش گلبولهای سفید قرمز و پلاکت تا سرفه کهیر طبع افزایش پتاسیم خشکی دهان درد عضلانی و گاهی اختلال کلیوی شود یک عارضه بلقوه مهم این داروها بروز (آنژیو اِدِم)(angioedema)  است که در ۱% تا ۷% درصد از بیماران دیده میشه رباب روز نسبتاً سریع ظرف چند دقیقه تا چند ساعت علایمی مانند تورم لب ها زبان و حلق و در نتیجه اختلال تنفسی همراه از این وضعیت اورژانسی پزشکی است که در صورت بروز آن بیمار نباید از داروهای این گروه استفاده کنند.

۳. داروهای مسدودکننده آنژیوتانسینII(angiotensin II receptor blockers; ARBs)

آثار آنژیوتانسین II در سلول های قلب و رگ های خونی را مهار می‌کنند داروهای کنونی این گروه شامل کاندِزارتان، ایربِزارتان، لوزارتان، تلمیزارتان و والزارتان هستند. از نظر عارضه جانبی و تفاوت اصلی داروهای این گروه با داروهای باز دارنده ACE آن است که ARBها موجب سرفه نمی شوند. تعداد کمی از بیمارانی که داروهای ARB مصرف می کنند ممکن است دچار گیجی و خواب آلودگی، سردرد، تهوع، خشکی دهان ،درد شکم یا سایر عوارض شوند بروز آنژیواِدِم در مصرف کنندگان داروهای این گروه نسبت به ACE شیوع کمتری دارد.

۴. داروهای مسدودکننده کانال کلسیم(Calcium channel blockers)

این داروها مقداری کلسیمی را که وارد عضله سافت دیواره رگ‌های خونی و قلب می‌شود کاهش می‌دهند سلولهای عضلانی برای منقبض شدن به کلسیم نیاز دارند در نتیجه با مصرف این داروها سلولهای عضلانی شل و رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشار خون و نیروی اضافی وارد آمده به قلب کاهش می‌یابد داروهای این گروه به سه گروه فرعی شامل مشتقات فیلم ترک داروهای این گروه به سه گروه فرعی شامل مشتقات،فنیل آلکیلامین(مثل وراپامین) و بنزوتیازپین ها(مثل دیلتیازم) و دی هیدروپیریدین ها(مثل آملودیپین)  تقسیم می‌شوند

امروز در هر یک از دو گروه اول تنها یک نوع دارو وجود دارد ولی در گروه سوم تعدادی دارو در دسترس هستند عوارض جانبی مشتقات فنیل آلکیلامین و بنزوتیازپین کاهش شدید ضربان قلب، سردرد و تهوع (در مصرف دیلتیازم) یا یبوست(در مصرف وراپامیل) هستند. دی هیدروپیریدن ها می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب، برافروختگی، اختلال گوارشی، افزایش پتاسیم خون، اِدِم(ورم) و سردرد شوند.

۵. داروهای مسدودکننده بتا (بتا بلاکرها، beta blockers)

این داروها و بعضی از آثار دستگاه عصبی سمپاتیک را که موجب تحریک مرد در های خاص غیر ارادی در هنگام استرس می شوند شامل افزایش ضربان قلب و فشار خون مهار می‌کند داروهای مذبور اثر خود را تا حدودی از طریق کاهش سرعت و نیروی پمپ خون به وسیله قلب به داخل گردش خون اعمال می نمایند. بتا بلاکر های موجود عبارتند از:

‏ ‏اسبوتولول، اتنولول،بتاگزولول،بیزوپرولول، کارتلول،متوپرولول،نادولول،پن بوتولول،پیندولول، پروپرانولول و تمیولول.

۶.داروهای مسدود کننده آلفا(آلفا بلاکرها، alpha blockers)

این داروها ، تون عضلات غیر ارادی (صاف) دیواره رگ های خونی را کاهش می دهند و موجب شل و متسع شدن آنها و در نتیجه، پایین آمدن فشار خون می شوند از میان داروهای این گروه باید از دوگزازوسین،پرازوسین و ترازوسین نام برد این داروها ممکن است موجب گیجی به (ویژه در هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده)، ضعف خواب آلودگی و کاهش فشارخون وضعیتی شوند همچنین داروهای مزبور می‌تواند خطر ایجاد نارسایی قلبی را افزایش دهند از این رو در پرفشاری اولیه به عنوان داروی خط اول به کار نمی روند به جز در مردان مسن مبتلا به بزرگی پروستات که ممکن است آلفا بلاکر ها موجب کاهش علائم بیماری پروستات آنها شوند.

!توجه! بتا بلاکرها ممکن از علایم آسم و سایر بیماری های قلبی را تشدید کنند در نتیجه نباید در این بیماریها تجویز شوند علاوه بر این ممکن است داروهای مذبور علائم کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت را که تحت درمان با انسولین قرار دارند و کیفی سازند این داروها همچنین می‌تواند موجب خستگی، گیجی، بی خوابی، کاهش تحمل نسبت به ورزش، کاهش ضربان قلب، بثورات( راش های پوستی) و سرد شدن دست و پاها به دلیل کاهش جریان خون به آنها شوند.

۷. داروهای مسدودکننده آلفا- بتا( آلفا بتا بلاکرها alpha-beta blockers)

بعضی از بتابلاکر ها از فعالیت مختلف برخوردار هستند یعنی هم گیرنده های بتا و هم گیرنده های آلفا را مهار می‌کنند از این گروه می‌توان لابتالول و کاروِدیلول نام برد.

۸. داروهای بازدارنده رنین(renin inhibitors)

داروی آلیسکیرن(Aliskiren ) با نام تجارتی تکتورنا(Tekturna) سرعت تولید رنین را کاهش می دهد( رونین آنزیمی است که به وسیله کلیه ها تولید می شود و زنجیره‌ای از واکنشهای شیمیایی افزایش دهنده فشار خون را آغاز می‌کند تکتورنا توانایی رنین را برای شروع این فرآیند کم میکند.

۹. داروهای دارای اثر مستقیم گشاد کننده رگها

این داروها تون رگ‌های خونی را کاهش می‌دهندو آنها را شل میکند دو داروی متعلق به این گروه،هیدرالازین و ماینوکسیدیل هستند به طور معمول ماینوکسیدیل فقط در پرفشاری شدید و مقاوم به کار می‌رود عوارض این داروها عبارتند از سردرد ،ضعف، تهوع، یبوست، ورم(اِدِم) محیطی و افزایش ضربان قلب معمولاً این عوارض با مصرف توام دارو با یک بتا بلاکر به حداقل می‌رساند ولی در مورد استفاده از داروی ماینوکسیدیل ( که پر قدرت ترین است) قابل ملاحظه تر هستند همچنین ماینوکسیدیل ممکن است موجب افزایش رشد موها شود.

احتیاط⚠️ به دلیل احتمال بروز عوارض خطرناک از جمله سکته مغزی مصرف توام آلیسکیرن و داروهای بازدارنده استیل کولین استراز یا ARBs   ممنوع است.

۱۰. داروهای دارای اثر مرکزی

فعالیت سمپاتیک را می‌توان با داروهای که از طریق مرکزی اثر می‌کنند مثل کلونیدین، گانابنز، گانفاسین و متیل دوپا نیز کاهش داد این داروها به دلیل داشتن عارض مناسبتری نسبت به داروهای گروه های قبلی امروز کمتر مصرف می شوند از جمله عوارض این داروها باید از گیجی وضعیتی خواب‌آلودگی اختلال در قضاوت خشکی دهان تهوع و یبوست و کاهش قابل بازگشت عملکرد جنسی نام برد.

چه داروهایی برای درمان پرفشاری خون بیمار مناسب هستند؟ پزشک معالج هر بیمار با در نظر گرفتن عوامل مختلفی از جمله چگونگی تاثیر دارو عوارض جانبی احتمالی وضعیت سلامتی عمومی جنسیت و نژاد شدت پرفشاری خون و موارد منع مصرف دارو اقدام به تجویز دارو می کند. بعضی از داروهای ضدفشارخون به طوری اقتصادی برای درمان بیماری‌های ویژه مستقل از فشار خون تجویز می شوند

اگرچه این بیماری ها اغلب با پرفشاری خون همراه هستند به عنوان مثال: داروهای متعلق به گروه بازدارندهACE در بیماران مبتلا به دیابت شیرین که مقzدار پروتئین ادرار آنها افزایش یافته که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و افراد دارای سابقه حمله قلبی تجویز می‌شوند.

بتا بلاکرها در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی یا دارای سابقه حمله قلبی تجویز می‌شوند.

بتابلاکرهای یا داروهای مسدودکننده کانال کلسیم برای کنترل علائم بیماران مبتلا به آنژین صدری( درد موقتی قفسه سینه ناشی از ناکافی بودن اکسیژن رسانه‌ای به عضله قلب در افراد مبتلا به بیماری سرخرگ کرونر تجویز می‌شوند.

مصرف بعضی داروهای ضد پرفشاری خون در برخی از بیماران ممنوع است.به عنوان مثال: مصرف داروهای بازدارنده ACS و ARB ها (و بسیاری از داروهای دیگری که برای درمان فشار خون بالا به کار می روند در دوران بارداری ممنوع است.

مصرف بتا بلاکرها در بیماران مبتلا به آسم یا بیماری ریوی مزمن ممنوع است. بعضی بیماری های همراه با پرفشاری خون ممکن است در اثر مصرف برخی داروهای ضد پرفشاری خون تشدید شوند و اثر مصرف داروهای مدرّ(دیورتیک ها) می تواند موجب بدتر شدن بیماری نقرس شود.

از آنجا که داروهای مختلف زدی پرفشاری خون از آثار ثابت شده‌ای برخوردار هستند در حال حاضر توافق عمومی درباره اینکه در ابتدا کدام یک از آنها را باید در اکثر بیماران به کاربر وجود ندارد شاهد حاکی از آن هستند که هر چهار گروه اصلی این داروها شامل دیورتیک ها  بازدارنده‌های ACE ، مسدود کننده های کانال کلسیم و بتا بلاکرها آثار تاریخی و مذهبی دارند و در ۴۰ تا ۶۰ درصد موارد پاسخی مناسب ایجاد می‌کنند داروهای پایین آورنده فشار خون فرد را در برابر عوارض مانند نارسایی قلبی سکته مغزی و حمله قلبی محافظت می نمایند.

همانطور که ذکر شد بسیاری از بیماران به خوبی به یک دارو پاسخ می دهند ولی ممکن است به داروی دیگر پاسخ مناسبی ندارد بنابراین تشخیص گروه دارویی دارای اثر مناسب در هر بیمار عامل اصلی تعیین دارویی است که باید پزشک برای آن بیمار تجویز کند علاوه بر این استفاده از داروهای خاص ممکن است در بعضی شرایط ویژه بالینی از پیامدهای بهتری برخوردار باشد.

در صورت عدم پاسخ کافی یک بیمار به نخستین داروی ضد پرفشاری خون تجویز شده می‌توان داروی دوم را به آن اضافه کرد و یا مقدار مصرف داروی عمل را تا رسیدن به توسعه حداکثر بالا برد یا بعد از رسیدن مقدار داروی اول به دوز متوسط داروی دوم را اضافه نمود.

فشار خون2

پرسش و پاسخ

🔒طب مکمل و جایگزین چه نقشی در درمان پرفشاری خون دارد؟

🗝 اگرچه رژیم غذایی و ورزش برای کاهش پرفشاری خون بسیار مفید است و از مکمل‌ها نیز به کاهش آن کمک می‌کند این مکمل ها عبارتند از:

اسید آلفالینولینک، پسیلیوم سفید، کلسیم، کاکائو، روغن کبد ماهی، کو آنزیمQ10، اسیدهای چرب امگا ۳ سیر قرص ها یا کپسول های مکمل با تجویز پزشک به منظور تجویز مکمل هایی که با داروهای بیمار تداخل نداشته باشند.

از روش های آرام سازی مانند یوگا یا تنفس عمیق نیز برای کاهش استرس ها در نتیجه پایین آوردن موقت فشار خون استفاده می شود.

🔒 فشارخون مقاوم چیست؟

🗝 پرفشاری خون هنگام مقاوم است که با وجود استفاده صحیح از رژیم صدا روی که یکی از آنها را داروی ادرار آور تشکیل می‌دهد نتایج فشار خون هدف دست یافته متعددی موجب پاسخ ناکافی یا ضعیف به درمان مجبور می‌شوند که مصرف بیش از حد نمک یا ناکافی بودن مختار داروی ادرار آور محتمل ترین علل را تشکیل می دهند

علل دیگر عبارتند از عدم استفاده صحیح از داروها استفاده از داروهای دیگر (به جز داروهای ضد پرفشاری خون) که موجب افزایش فشار خون می شوند و فشاری خون ثانویه تشخیص داده نشده و فشار خون کاذب یا مواردی به همراه نظیر چاقی و مصرف الکل در مورد پرفشاری خون مقاوم رژیم درمانی باید شامل یک داروی ادرار آور دیورتیک به اضافه دوز های نزدیک به حداکثر دو گروه از داروهای زیر باشد: بتا بلاکرها، داروی دارای اثر مستقیم گشاد کننده رگ ها، مسدود کننده های کانال کلسیم بازدارنده ACE داروهای مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین.

 

 

توجه!: این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از نسخه های آن  لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

منبع:

انجمن پزشکی بریتانیا /  British Medical Association – Family Medical Encyclopedia

مقالات کامجوطب

 

اتمام مقاله/

4.1/5 - (10 امتیاز)
دسته بندی سلامت و بیماری ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “فشار خون و پر فشاری خون با انواع درمان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10+ محصولات
+100 سفارشات تکمیل شده
+300 کاربران
87+ مطالب وبلاگ

کامجوطب کوشا در یک جمله

کامجو طب کوشا را بعنوان یک شرکت تولید کننده، وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی نوین و پزشکی سنتی بنا نهادیم تا قدمی بزرگ در این راه برداشته باشیم ….

نماد ها

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت