نقش کبد در بدن انسان و راه های درمانی آن

کامجو طب کوشاکامجو طب کوشا
2,895 بازدید
kabed & kar haye an

نقش کبد در بدن انسان و راه های درمانی آن،وظایف کبد،کلید سوخت و ساز بدن، کارهای شگفت انگیز کبد،تقویت کبد،حفظ سلامتی کبد همه ی موارد را میتوانید در این مقاله بخوانید. همچین شما می توانید مقالات بیشتری را در وبلاگ کامجوطب مطالعه کنید.

 

نقش کبد در بدن انسان

نقش کبد در بدن انسان بدین شرح است که غذا در بدن هضم می شود موادی از آنها به دست می‌آید که آن مواد از راه رگ به سمت کبد می روند این غده نقش مهمی در تنظیم ترکیبات خون و همچنین واکنش های شیمیایی بدن دارد.

از جمله موارد مهم آن عبارتند از:

تولید و ذخیره سازی پروتئین ها، متابولیسم، پروتئین ها و محصولات آنها ذخیره قند و چربی خنثی کردن اثرات مواد سمی در بدن تولید، تولید ماده‌ای به نام صفرا که این ماده باعث هضم غذاهای چرب می شود.

تولید گلبول قرمز ذخیره‌سازی گلبول قرمز و ترکیبات آن و بلاخره شکستن گلبولهای قرمز پیر که دارای رنگدانه آن هموگلوبین می باشند.

گوارش و سوخت و ساز غذایی که می خوریم کلیدهای موفقیت ما در حفظ سلامتی تندرستی و شادابی است.

به طور کلی ما مسئول تغذیه خود هستیم ورود غذا به معده تا جذب آن به وسیله سلول‌های روده و اتصال آن به کبد برای سوخت و ساز فرایند گوارش را تشکیل می دهد.

مهمترین بخش گوارش تجزیه مواد غذایی به اجزای کوچکتربعدی است، عمل سوخت و ساز در اصل به معنای دگرگون کردن است و فرایندهای متعددی را در بر می گیرد.

آنها مواد غذایی به مواد شیمیایی قابل مصرف بدن تبدیل می شوند در این میان کبد در سوخت و ساز و غذاها و اکثر داروها نقش اساسی دارد لذا باید به اهمیت آن در بهبود تغذیه و سلامتی عمومی بدن بسیار توجه کرد که بیش از ۵۰۰ وظیفه مهم و زندگی بخش را در بدن انسان برعهده دارد.

اجزای کبد

وظایف کبد و نقش آن در بدن انسان

یکی از وظایف کبد این است که استرادیول را از خون میگیرد و از نظر شیمیایی آن را تغییر می‌دهدو کیسه صفرا به درون لوله گوارش می فرستد به طور کلی کبد اندام پرکار و پر مشغله است به طوری که در هر دقیقه حدود ۱/۵ لیتر خون از آن میگذرد.

کبد سالم به قدری پرکار است که در اثر فعالیت آن مقداری زیادی گرما تولید می شود به طوری که شما پس از مصرف غذای سنگین احساس گرما می کنید این عضو با داشتن ۳۰۰ میلیارد سلول و انزلی یک آزمایشگاه مجهز و بسیار مهم عمل می کند.

کبد عمل ذخیره سازی مواد غذایی را بر عهده دارد و به موقع، کمبودها را جبران میکند به عبارت دیگر کبد را فرماندهی می دانند که استراتژی و هماهنگی بدن را به عهده دارد و جریان منظم انرژی را در مجرای گوارش کنترل می‌کند.

کلید سوخت و ساز بدن کنترل وزن و به‌ طورکلی تامین سلامت عمومی بدن انسان در دست کبد خواهد بود اگر کبد نباشد سم های مختلف و غذاهای که خوب هضم نشده اند وارد جریان خون می‌شوند.

این مواد سمی به سلول‌های اندام‌های دیگر و سیستم ایمنی آسیب می رساند چشمان زیبا با پوست شفاف موهای زیبا و شاداب اعصاب راحت انرژی فراوان شادابی و تندرستی با سلامتی کبد امکان‌پذیر است که بیش از هزاران نوع آنزیم برای حفظ تعادل دستگاه های بدن و دفع سموم تولید می کند.

غذاهای نامناسب و سنگین مواد خطرناک ناشی از آلبومین انسانی قابل هضم و جذب تبدیل می کند آنچه را که سمی و زاید است به صورت اوره در می آورد که از راه کلیه هاو مجاری ادرار دفع میشود.

این مواد غذایی در نهایت در سلولهای کبدی در فضاهای بسیار ریز میکروسکوپی به نام سینوزوئید تخلیه می شود این فضاها برای پاکسازی و تغذیه کبد بیشتر اهمیت دارند و با سلول های خاصی مانند سلول های ذخیره سازی سلول های اندوتلیال و سلول های مهم کوپفر خاطره شده اند.

سلولهای کوپفر کار بسیار تخصصی انجام می دهند که کبد نمی‌تواند آنها را به آسانی جایگزین کند سلول‌های مهمی که مشابه رفتگران اندرونی کبد هستند و همه می دانیم که اگر رفتگران اعتصاب کنند زندگی غیرقابل تحمل می‌شود.

سلول های کوپفر بسیار متحرکند و مانند هشت پای ریزی دیده می‌شوند که به هر دو سو روانند و خون و مایع لنفاوی درون سینوییدها را پاکسازی می‌کنند.

سلول های کوپفر با این کار خود سلول های مرده، سلولهای سرطانی ،مخمرها، ویروسها ،باکتریها، انگل‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، پروتئین‌های نیمه هضم و یا تغییر ماهیت داده شده و ذره های خارجی خطرناک را محاصره می‌کنند و می بلعند این سلول ها همین که توعمه خطرناک خود را بلعیدند با آنزیم های خود آن را متلاشی می‌کنند.

اگر سلول های کوپفر با انجام کارهای دشوار و خسته کننده و طولانی در مقابل ظهر ها و سموم توکسین ها کمر خم کنند یعنی مینتوانند به خوبی کار کنند تا جایی که وظیفه کبد در پاکسازی خونی مختل شود آن وقت انواع بیماری ها به ویژه آلرژی سردرد و خستگی مزمن ایجاد می‌شود و در چنین اکانت بهترین راه توسل به برنامه غذایی پاک کننده کبد و رژیم پاکسازی و دفع سموم است.

گفتیم که مواد غذایی در فضایی به نام سینوزیید تخلیه می شوند وسینوزیید ها بعد از گذر از لابلای سلول های کبد وارد ورید های مرکزی می شوند که آنها نیز در ورید های کبدی بزرگتر تخلیه خواهد شد که خون را از کبد به قلب برمی گرداند بنابراین تمیزی و پاکی خونی که به قلب شما باز می گردد به توانایی و کار سینوزویید ها و سلول های کبد تان بستگی دارد.

کبد ماده متمایل به سبز به نام صفرا تولید می‌کند کار صفرا این است که چربی ها را به شکل ذرات معلق در می‌آورد تا از جدار روده جذب شوند مایع صفرا را سلولهای کبدی تولید میکنند و آن را به درون مجراهای ریزی که در فاصله سلولها قرار دارند میریزند.

این مجرا های ریز که صفرا را جمع میکند کانالیکول نام دارد کانالیکول انبار ذخیره مایع صفرا است که از طریق سیستمیک به مجرای کبدی وصل میشود صفرا از مجاری کبدی میگذرد و سرانجام به روده می ریزد .

صفرا مایعی است شامل:آب،نمک های صفرا، کلسترول، رنگدانه ها ،لستین، چربی ها و الکترولیت ها نمک‌های صفرا را سلول‌های کبد می سازند و ماده اولیه آن کلسترول است که یااز غذا گرفته می شود و یا در جریان سوخت و ساز چربی‌ها ایجاد می‌شوند.

کلسترولی که در صفرا دیده می‌شود از سوخت و ساز نمک‌های صفرا حاصل می شود ولی افزایش مقدار آن در صفرا به علت وجود چربی های اشباع شده فراوان در برنامه غذایی و مصرف شکر سفید و قند سفید تصفیه شده است که به همراه غذاهای کم فیبر گیاهی و رژیم غذایی مدرن امروز رایج شده است.

کلسترول صفرا با لیستین و نمک‌های صفراوی ترکیب می شود و به شکلی محلول به نام ذرات میسل درمی‌آید که مطلوب است.

اگر مقدار کلسترول صفر بیشتر از حد طبیعی باشد نمی تواند به حالت محلول بماند ممکن از رسوب و ایجاد سنگ صفرا کند تولید صفرا در کبد دارای فرایندی دقیق و ظریف است به طوریکه تغذیه بد و یا کمبود اسید آمینه تورین نظم آن را برهم می‌زند.

همه موارد که برای تقویت کبد مصرف می شوند باید حاوی تورین، لیستین و دیگر تقویت کننده های گیاهی کبد باشند رنگدانه هایی از قبیل بیلی‌روبین رنگ صفرا را به رنگ زرد مایل به سبز در می آورند.

اگر مجرایی صفرا و سلول‌های کبد آسیب ببینند و این آسیب در حدی باشد کی بیلی روبین همراه صفرا از راه روده ها دفع نشوند به‌مرور رنگدانه های بیلی‌روبین در بدن انباشته می شوند در نتیجه پوست و چشم ها آثار زردی پیدا می شود که همان یرقان است.

 کارهای شگفت انگیز کبد در بدن انسان:

۱_ سوخت و ساز قندهارا تنظیم می کند، کبد گلوکز را به گلیکوژن تبدیل می کند و گلیکوژن در کبد ذخیره می‌شود و اگر قند خون پایین بیاید باز گلیکوژن کبد به گلوکز تبدیل می شود تا میزان قند خون در سطح طبیعی باقی بماند اگر قند بدن کم باشد کبد از چربی ها یا پروتئین قند را می سازد تا بدن بدون سوخت نماند.

۲_ کبد انبارداری می کند،گلیکوژن، ویتامین A،ویتامین D، بسیاری از مجموعه های ویتامین هایB (از جمله B12) آهن و مس در کبد ذخیره می شوند.

۳_ بسیاری از پروتئین های بدن مانند آلبومین و عامل های انعقاد خون مانند: پروترومبین و فیبرنوژن را کبد می‌سازد همین عوامل باعث میشوند که خون در واقع ضروری منعقد شود.

همچنین کبد گلوبولین میسازد این ماده پیوند هورمونهای جنسی استروئیدی را تامین و در نتیجه میل جنسی را تقویت می کند افرادی که به پاکسازی کبد اقدام کنند متوجه می‌شوند که میل جنسی شان بهتر شده است.

کبد بسیاری از پروتئین ها رامی سازد تا موادی مانند: چربی ها، آهن،هورمون ها و داروها را از طریق جریان خون را جابجا کند یکی از پروتئین های کبد که HDL چربی مفید خون نام دارد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. HDL کلسترول را از دیواره رگها به کبد برمیگرداند تا کبد آن را از بدن خارج سازد بنابراین سالم بودن رگهای خونی طابع کبدی سالم است.

۴_ مواد سمی و زهرآگین را میکشند و خرد می کند و بی اثر می سازد.

کبد این کار را با سلولهای کوپفر انجام می دهد کبد برای مقابله با مواد سمی ماده شیمیایی ترشح می کند که با آن مواد زائد بدن مانند آمونیاک را که سمی است می سوزاند یا آنها را به موارد دیگری تبدیل میکند.

آمونیاک از تجزیه پروتئین ها در بدن ایجاد می‌شود و کبد سالم می‌تواند آن را بشکند و به شکل اوره در آورد تا از راه کلیه ها دفع شود در فرآیند سنگ شکنی و زهر زدایی کبد شبکه آنزیمیP450 نقش بسیار موثر دارد و این آنزیم های سخت ویتامین سی و اسید آمینه تورین وابسته هستند متاسفانه بیشتر مردم این ماده مهم را به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند.

اگر بار کبد خود را با مواد سمی و راگینی سنگین کنید کبدتان می‌تواند این همه بار را تحمل کند در نتیجه با وجود مواد سمی اضافی یقیناً کبد مسموم میشود ایجاد اختلال در سوخت و ساز عادی کبدی ممکن است نتیجه عفونت ویروسی باشد ورم کبد نتیجه تاثیر ویروسی است که عضو را مورد حمله قرار می دهد.

تشمع کبد و ورم کبد هر یک می‌توانند موجب خراب شدن سلولهای کبدی شوند کبد قادر است تا سلولهای خود را دوباره بسازدلیکن پاری اوقات ممکن است این سلول ها بافتی لیسی تشکیل دهند که در این صورت از عهده انجام وظایف کبدبر می آیند.

بنابراین بایستی نسبت به رژیم غذایی چنین بیمارانی دقت و مراقبت کافی به عمل آید کبد بهبود و تجدید ساختمان بافت سالم کبدی کمک شود.

در افراد جوان به علت فعالیت شدید هورمونی قدرت دفاعی کبد حفظ تعادل و دفع سموم به هم می‌خورد یعنی کبد نمی تواند وظایف سنگینی را که برای سلامتی بدن و طراوت پوست به عهده دارد به خوبی انجام دهد.

زیرا سلول های کبد که وظیفه سم زدایی دارند به علت کار زیادی که برای هضم و جذب مواد غذایی انجام می‌دهند نمی‌توانند پادزهری لازم را بسازند و چربی اضافی را بسوزاند تا بدین طریق تعادل در ترشحات سوم به وجود آید.

در سنین دیگر نیز نارسایی و عدم کفایت سلول‌های کبدی باعث می‌شود که این عدم تعادل به وجود آید شاید اگر کبدبیمار شود و کار خود را درست انجام ندهد انسان به یک یا چند مورد ازبیماری های زیر مبتلا خواهد شد که عبارتند از:

  • احساس خستگی، سخت بیدار شدن صبح ها از خواب، تلخی دهان هنگام صبح
  • جوشهای روی پوست، مسمومیت های زود به زود، پف کردگی در زیر چشمها، چاقی زیاد در سن نوجوانی
  • درد زیر دنده راست یا ناحیه کبد،طرف راست بدن، خارش پوست بدن، خارش سر، خارش بعد از حمام
  • خشکی دهان، آبریزش بینی به طور گهگاه ،بوی بد دهان، از دست رفتن شفافیت چشم ها
  • زیاد شدن اسید اوریک بدن، ناقص شدن تخلیه روده ها، سرگیجه ،دردهایی که در بدن جابه‌جا می‌شود
  • کم خونی، صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب و خستگی و به سختی چشم ها باز می شود
  • تیرگی رنگ پوست یا چهره ،گودی کاسه چشم ها، سیاهی زیر چشم ها ،ترشی معده ،احساس پریدن مگس جلوی چشم
  • حالت استفراغ و تهوع مداوم، بی ثباتی قند خون، عرق زیاد بدن، بدبویی بدن، التهاب یا قرمزی زیاد پوست،لکه های سفید یا سیاه یا کبودی پوست،
  • خال هایازگیل ها یا کک و مک های پوستی، تلخی و التهاب دهان، زردی تخم چشم، رنگ زرد پوست بدن
  • تب های متناوب ،بارداری زبان، یبوست مزاج، چربی بیش از حد پوست بدن یا پوست سر یا موها، درد معقد یا سوزش مقعد یا خونریزی آن
  • ریزش موی سر بی موقع ،بی حس و حالی و خواب آلودگی پس از صرف غذا،غم زدگی و افسردگی، احساس بزرگی شکم، عفونت یا چسبندگی شدید مدفوع به سنگ توالت
  • سیاهی رفتن چشمها به طور ناگهانی، چربی خون بالا در دل پس از مصرف غذاهای چرب، نفخ شکم و سنگینی آن پس از صرف غذا

 

  • جوش صورت  سردرد مداوم یا درد پشت سر یا سردرد میگیرینی
  • بی اشتهایی، خونریزی معده، حالت تهوع و دفع شدن صفرا و ماده تلخ از دهان، صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب ورم پاها یا واریز رگهای پا، زیاد ترشح کردن دهان
  • عطش زیاد و احساس تشنگی ،ایجاد سنگ کیسه صفرا، تمام داروهای شیمیایی از قبیل استامینوفن و… تا آنتی بیوتیک هاو… تمام داروهای شیمیایی برای کبد مضر هستند.

اگر چنانچه مجبور شدید از آنها استفاده کنید حتماً هنگام استفاده از داروهای شیمیایی از غذاها و گیاهان تقویت کننده کبد به طور فراوان بهره گیری طبقه ای از عوارض ناشی از آن ها در امان بمانید مصرف آنتی بیوتیک باکتری های مفید که برای سلامت و هضم غذا به آن نیازمندیم را نابود می کند و محیط روده ها را آماده پذیرایی باکتری های سخت و مقاوم می سازد.

همچنین با کاندیدا آلبیکنز که  یک نوع قارچ است اجازه فعالیت می‌دهد و باعث حساسیت غذایی می‌شود و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

و از همه مهمتر این که آنتی بیوتیکها فشار زیادی را جهت دفع سموم به کبد وارد می‌آورند و کبد را خسته و ناراحت می سازند که به آن نیز باید توجه کرد بیماری‌های کبد به شکل های گوناگون ظاهر می‌شود و علت‌های مختلفی دارد.

بهتر است بدانید که بسیاری از اشخاصی بیماری کبدی دارند هر نوع ماده شیمیایی، دارویی، رنگینه ای و مواد غیر طبیعی و تصفیه ای برای بدن مضر است. کبد توانایی ترمیم و بازسازی فوق‌العاده داردو معمولاً به طور کامل بهبود می یابد مگر در موارد حاد و خطرناک.

یکی از بیماری‌های کبد تنبلی کبد است تنبلی طبیعت باعث می شود که مقدار زیادی از متابولیت های سمی وارد جریان خون شوند و بر کار مغز اثر گذارند که همین آمر از دقت و کارایی مغز می کاهد.

در نتیجه به کج خلقی و افسردگی می انجامد این را خوب بدانید که حافظه و تمرکز فکری تمرکز حواس وابسته به توانایی کبد و تنظیم ترکیبی شیمیایی خون می باشد.

کبدسالم

حفظ سلامت کبد:

برای حفظ سلامت و بهداشت کبد باید از مولدات سودا مثل بادمجان مخصوصاً سرخ کرده آن غذاهای بسیار گرم و پر کانرژی مانند چربی ها و سرخ کرده ها و مواد رنگی و مشروبات الکلی و غیر الکلی پرهیزکرد.

تقویت کبددر بدن انسان:

اگر میل دارید که کبد را تقویت کنید ضمن اینکه از خوردن اسفناج و چربی ها پرهیز می کنید از خوراکی های که کبد را تقویت می‌کند بیشتر استفاده کنید مانند:

  • آب کدو، آب خرفه ،آب انار ،آب خیار ،آب کاسنی تازه،
  • آب جوش شانده ی کاسنی، عرق کاسنی، لعاب اسفرزه ،شربت لیمو، شربت سکنجبین، سکنجبین به‌لیمو، آب جوشانده خارخاسک
  • شیره چهار تخمه، روغن زیتون، آب سیب درختی، جوزبویا، انجیر، به  شیرین و خام ،زیره سیاه، شیوید
  • آب دم کرده عرق شاه تره،تخم گشوث، آب دم کرده بادرنجویه،آب دم کرده ی سنبل الطیب
  • ترنجبین،ماءالشعیر، شربت غوره ،آب عناب، آب زرشک، شربت زرشک. برای اینکه کبد تقویت شود بهتر است هربار اترج
  • تمر هندی تخم کشوث تخم ترشک را مخلوط بجوشانید و آب آن را با آب انار مخلوط و به تدریج بنوشید.
  • تباشیر هندی و گل محمدی از هر کدام ۵ مثقال تخم کاسنی و تخم خرفه از هر کدام سه مثقال
  • ریوند چینی و تخم کرفس از هر کدام دو مثقال همه را مخلوط کنید و به جوشانید آب آنرا صاف کنید و مقداری چهارتخمه( تخم خیار تخم گرمک تخم هندوانه تخم کدوم)را بکوبید و در آن شیره بکشید مقداری از آن را صبح ناشتا و بقیه را به تدریج میل فرمایید.
  • تباشیر هندی کوبیده شده آب جوشانده ریشه کاسنی لعاب اسفرزه و سکنجبین را مخلوط کنید و به مرور میل فرمایید.
  • نعناع خشک، ریوند چینی،انیسون،اسارون، تخم کرفس،قسط شیرین و قردمانا را مخلوط کنید و نرم بسایید.
  • هر روز کمی از آن را با مقداری سکنجبین مخلوط کنید و بخورید.
  • اقاقیا، صندل سرخ و صندل سفید از هر کدام ۱۰ گرم، ریشه انجبار ۴۰ گرم ،همه را نرم بساید و هر روز صبح ظهر و شب هر مرتبه قاشق شربت خوری از آن را در دهان بریزید و با آب بخورید.

ضعف و نارسایی کبد:

ضعف کبد در گرم مزاج ها به قرار زیر است هر روز مقداری خار خواست را بجوشانید و آب آن را با سکنجبین یا سرکه مخلوط کنید و بخورید.

ریشه کاسنی را بجوشانید و مقداری مصطکی را در آب صاف کرده ی آن حل کرده سپس مقداری سکنجبین را با آن مخلوط کنید و هر روز مقداری از آن را در سه نوبت میل کنید.

ضعیف و حساس بودن کبد و زردآلو نخورید و به دستور زیر عمل کنید ۴ عدد برگ تازه آرتیشو را در یک لیتر آب روی آتش ملایم به آهستگی به جوشانید تا به ۷۵ سانتی لیتر تقلیل یابد سپس آب آن را صاف و شیرین کنید قبل از هر غذا یک فنجان بنوشید و این کار را حداقل ۱۲ روز ادامه دهید.

اسارون، سنبل ،مصطکی، زعفران، طباشیر هندی، دارچین، اذخرمکی،قسط شیرین، تخم گشوث، تخم کرفس ،تخم کاسنی،زراوند طویل، قرنفل،حب بلسیان،هیل قرابی و عود هندی همه را به نسبت مساوی و هم وزن همه آن‌ها گل محمدی مخلوط کرده و نرم به سایید، سپس مقداری با عسل مخلوط کنید و هر صبح ظهر و شب هر مرتبه قاشق شربت خوری از آن را قبل از غذا میل فرمایید.

نقش کبد در بدن انسان و نارسایی آن:

دچار نارسایی کبد شده‌اید زمان پرهیز از خوردن آرتیشو باید هر بار ۳۰ گرم گل گزنه سفید را در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف کرده و آن را در طول روز به مرور بنوشید.

نارسایی کبد در سرد مزاج ها:

علایم آن؛ گرفتگی رنگ چهره، سفیدی رنگ زبان و لب ها، کمرنگ بودن ادرار، کم بودن مدفوع و سفیدی رنگ آن و کم ایجاد عطش است.

برای درمان آن هر صبح و عصر و هر مرتبه ۵ گرم رازیانه را با ۵ گرم تاجریزی بجوشانید و آب آن را صاف کرده و با مقدار گل قند عسلی مخلوط کنید و بخورید.

هر روز ده گرم انیسون را با مقداری گل قند عسلی آمیخته و میل فرمایید. قسط تلخ و شیرین،سلیخه،گل محمدی،اذخرمکی وافسنطین را به نسبت مساوی نرم بکوبید بعد با روغن مخلوط کرده و به ناحیه کبد ضماد کنید.

مرزنجوش و مغز ناخنک از هر کدام یک برابر و بابونه شیرازی نیم برابر همه را مخلوط کنید و بجوشانید و مرتب ناحیه کبد و زیر آن را با آب آن ماساژ دهید.

سنبل،افسنطین وعصاره ی غافث  از هر کدام ۱۰ گرم مصطکی رومی انیسون رازیانه و ریوند چینی از هر کدام ۲۰ گرم همه را مخلوط بساید.

هر صبح ظهر و شب هر مرتبه قاشق شربت خوری از آن را کفلمه کنید و یا داروهای ساییده شده را در ۵۰۰ گرم عسل مخلوط و صبح ظهر و شب و هر مرتبه یک قاشق غذاخوری از آن میل شود. بادیان تخم کرفس و پودر شیرین بیان را به طور مساوی هر روز به جوشانید و آب آن را با گل قند عسلی میل کنید.

ریشه و تخم کاسنی بارهنگ و پودر شیرین بیان را بجوشانید و شیره چهارتخمه را با آب صاف کرده آن مخلوط و به مرور بنوشید.

کبدچرب

نقش کبد در بدن انسان و نارسایی کبد در گرما مزاج:

برای درمان نارسایی کبد در مزاج های گرم بهترین کار این است که اول خونتم کنید دوم با جوشانده هلیله و مغز فلوس پاکسازی کنید و در مرحله سوم یکی از نسخه های زیر را استفاده فرمایید:

تمر هندی ۲۰ گرم ،آلوچه خشک ۲۰ گرم، زرشک ۱۰ گرم همه را بجوشانید و آب آنها را صاف کرده و هنگام مصرف ۱۰ گرم ترنجبین نیز در آن حل کنید و بنوشید.

این کار را صبح و عصر و هر روز تکرار کنید. هر روز ۲۰ گرم عناب نیمکوب شده را بجوشانید بعد آب آن را صاف و با سکنجبین مخلوط کنید و بخورید. رازیانه انیسون تخم کرفس ریشه کرفس ریشه بادیان را به نسبت مساوی مخلوط و بجوشانید، آب صاف کرده آن را هر صبح و عصر بنوشید.

نارسایی کبد در بلغمی مزاج ها:

 نارسایی کبد در بلغمی مزاج ها دارای علائمی از قبیل سردی بدن در لمس، سفیدی رنگ ادرار ،قی بلغمی، گرفتگی رنگ چهره در طرف راست ناحیه کبد که در این مورد مصرف ماءالاصول یا افتیمون یا ماءالجبیین باافتیمون، همچنین مالیدن روغن شب بود روی ناحیه کبد موثر خواهد بود.

نارسایی کبد در صفراوی مزاج ها: نارسایی کبد در مزاج های صفراوی دارای علایمی است چون یبوست است، گرمی و حرارت بدن تلخی دهان پریدگی رنگ چهره استفراغ های سبز رنگ یا زرد و گاهی تب.

برای درمان آن پاکسازی بدن به وسیله مصرف هلیله و مغز فلوس لازم است اگر حرارت زیاد باشد دوغ درست شده از ماست گاو بنوشید و ۵ گرم طباشیر ساییده را نیز با مقداری رب انار میل کنید. نارسایی کبد یا طحال همراه باورم اگر نارسایی کبد یا طحال همراه باورم عمومی باشد.

باید هر سه روز یک مرتبه مقداری اکلیل کوهی را  دم کنید سپس از آب آن را صاف و شیرین سازید و بنوشید. هر روز مقداری آب زرشک، آب تاجریزی و آمریکا سمی را با سکنجبین مخلوط کرده و مقداری شیره چهارتخمه به آن اضافه و می کنید.

تخم کرفس، دانه بادیان، ریشه بادیان، ریشه کرفس، ریشه کاسنی، ریشه کبر، اذخر مکی،اسارون و سلیخه را به نسبت مساوی مخلوط و بجوشانید روزی سه مرتبه و هر بار یک فنجان از آب صاف کرده آن را میل کنید و روی آن نیز یک لیوان ماءالشعیر نوشیده شود.

امراض کبدی:

اگر مبتلا به هر نوع بیماری کبدی شده‌اید لازم است اولاً از خوردن خوراکی‌هایی مانند:پنیر ،تخم‌مرغ، چربی جات، گوشت های کنسرو شده،خوراکی های جوهر دار، سس های تند ،شیرینی های قنادی، ته دیگ برنج، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، اسفناج، مشروبات الکلی، مواد مخدر و غذاهای سرخ کرده پرهیز کنید،

ثانیاًاز خوراکی‌هایی که در رفع امراض کبدی کمک می کند بیشتر استفاده کنید. کاهو، سالاد کلم، گوجه فرنگی، کرفس قمری، سیب درختی و زردچوبه همچنین رژیم صغیر و کبیر انگور نیز مفید می باشد. به عنوان درمان هر روز ۱۵ تا ۲۰ عدد لیموشیرین بخورید یا هر صبح و ظهر و شب و هر بار یک لیوان آب لیمو شیرین بنوشید.

هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب هویج بنوشید ۴۰ گرم ریشه‌های جعفری که در کوره یا فر خوراک پزی به سرعت خشک کرده باشید را در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف کرده آن را با سکنجبین شیرین و به مرور بنوشید. ۵۰ گرم بودجه‌های توت فرنگی را هر بار در یک لیتر آب بجوشانید و دایمن آب صاف کرده آن را به جای آب خوردن بنوشید سرهای مارچوبه را بکوبید و شیره کشید.

چند ساعت کناری بگذارید تا ته نشین شود بعد آن را صاف و در مقابل هر ۱۰۰ گرم صاف کرده آن را داشته باشد گرم شکر به آن اضافه کنید و در بن ماری بجوشانید و دائم هم بزنید تا قوام آید پس از سرد شدن در شیشه سر بسته بریزید و درب آن را محکم ببندید و در یخچال نگهدارید صبح ظهر و شب هر بار یه قاشق سوپخوری میل کنید.

پاک کردن کبد:

 برای شستشو و پاک کردن کبد خوردن تربچه خرمالوی رسیده و گریپ‌فروت صبح ناشتا مفید خواهد بود.

خالی کردن آب کبد:

برای خالی کردن آب کبد باید چند روزی از طرف استفاده کنید.

قلنج کبد:

برای درمان قولنج کبد روغن بادام تلخ را از خارج روی محل کبد مالش دهید.

بزرگ شدگی کبد:

اگرکبد بزرگ شده از باید از خوردن زعفران ،گل محمدی و روغن گل محمدی پرهیزکنید و برای درمان آن نیز تخم‌کرفس، زنیان، بادیان،اسارون، دم گیلاس، کاکل ذرت و از خر مکی را به میزان مساوی هر روز صبح بجوشانید و آب آن را قبل از صبحانه بنوشید هر روز زنیان، بادیان، انیسون، تخم گشوث، تخم کرفس، ریشه کاسنی،افسنطین و ریوند چینی را مخلوط کنید و به جوشانید آب آن را صاف و صبح ناشتا بنوشید .

رازیانه ،انیسون، پودر شیرین بیان، تخم کرفس، زراوند طویل و افسنطین را به نسبت مساوی مخلوط و بجوشانید آب آنرا صاف کنید سپس مقداری چهارتخمه خنک را شیری بکشید و با آن مخلوط کرده بنوشید.

نقش کبد در بدن انسان و ورم کبد:

علل بی شماری باعث برای کبد می شوند از جمله :ورم ها ،تومورها، عفونت ها، سرطان، خوردن بیش از حد چربی ها، آب خوردن زیاد بعد از غذا مخصوصا اگر غذا چرب باشد و علل مختلفی دیگر هنگامی که دچار ورم می شود باید از خوردن غذاهای چرب و پنیر، گوشت، غذاهای سرخ کرده، تخم مرغ، انواع کنسرو به خصوص کنسرت هایی که گوشت در آن وجود دارد.

شیرینی های قنادی، نان، اسفناج، مشروبات الکلی و دخانیات و مواد مخدر پرهیز کنید برای درمان آن تخم خیار بخورید یا مغز خیار های تخمی را بتراشید و مصرف کنید.

۵ گرم صبر زرد را با آب تره تازه مخلوط و میل کنید هر روز صبح مقداری اکلیل کوهی را دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید هر روز ما الاصول را با روغن کرچک میل کنید هر روز تخم خیار و تخم خربزه را شیره کش کرده و آب جوشانده ریشه کاسنی و عرق کاسنی و آب جوشانده تخم گشوث و پرسیاوش مخلوط و بخورید.

هر روز آب بارهنگ و آب بادیان را با سکنجبین مخلوط کنید و بخورید. هر روز آب کاسنی یا عرق کاسنی را با سکنجبین شیرین کنید و بنوشید.

هر روز آبی کاسنی و تاجریزی را با رب انار و سکنجبین مخلوط کنید و بخورید.هر روز آب کدو، آب گشنیز و آب خرفه را مخلوط کنید و بنوشید.

بارهنگ، تاجریزی و ریشه کاسنی را مخلوط بجوشانید و آب آن را صاف و با سکنجبین شیرین کنید و بنوشید. هر روز ۵ گرم ریشه کبر ساییده شده را با یک فنجان سکنجبین مخلوط کنید و بخوریم. هر شب هفت عدد انجیر خشک را در سرکه بخیسانید و صبح ناشتا میل فرمایید.

کبدچرب2

نقش کبد در بدن انسان و ورم کبد در سرد‌مزاج ها:

برای درمان ورم کبد در مزاج های سرد باید سلیخه،افتیمون،انیسون، تخم کرفس و اسارون را بجوشانید و آب آن را با سکنجبین مخلوط کنید و بخوریم.

ریشه کاسنی، رازیانه ،تخم کرفس، ادخرمکی، ریشه کبر و افسنطین از هر کدام ۱۵ گرم همه را مخلوط و نیم کوب کرده و ده قسمت کنید هر قسمت را یک روز به جوشانی و آب آن را صاف و با سکنجبین شیرین کنید و بنوشید.

سموم کبد:

برای رفع سموم کبد صبح ناشتا ارتیشو آب هویج را دم کرده شاه تره به نسبت بیست در هزار مفید می باشد.

نقش کبد در بدن انسان و عفونت کبد:

اگر دچار عفونت کبدی شده اید باید از خوردن اسفناج پرهیز کنید و همه روزه از زغال اخته فرنگی و آب هویج برا درمان کامل استفاده کنید.

گرفتگی کبد:

در گرفتگی کبد ضمن پرهیز از خوردن اسفناج باید از کرفس، ترشی تره، کبر، قسط،غافث،مرمکی، روغن بادام شیرین، غاریقون، سکنجبین، گل خطمی، گل شب بو، گل پنیرک،گل بابونه و مغز ناخنک استفاده کنید.

آب دم کرده گل قاصدک و یا آب دم کرده آرتیشو را بنوشید. هر بار۲۰ گرم برگ و ساقه ی تازه ترب را بگیرید و نمک بزنید و بنوشید.دو مثقال تخم تره را با دو مثقال تخم مورد مخلوط بسایید و کفلمه کنید.

نقش کبد در بدن انسان و پرخونی کبد: برای رفع پرخونی کبد هر روز آب به انگور بنوشید یا رژیم انگور بگیریم.

درد کبد:

برای تسکین و درمان درد کبد باید از خوردن چربی جات، پنیر ،تخم‌مرغ، شیرینی های قنادی،گوشت ،کنسرو ،نان غذاهای سرخ کرده،مشروبات الکلی و مصرف دخانیات و مواد مخدر پرهیز کنید و هر روز فرنگی بخورید.

هر روز مقداری ریشه کاسنی را بجوشانید و بیان را با سکنجبین شیرین ساخته بنوشید. هر صبح ناشتا یک قاشق سوپخوری روغن زیتون را با مقداری آبلیمو مخلوط کنید و بخورید.

۱۰ گرم ریوند چینی خرد شده را در یک لیتر آب ۲۰ دقیقه دم‌کرده و آب صاف شده آن را قبل از هر غذا یک فنجان میل کنید. هر روز ۲۵ گرم برگ کاسنی وحشی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را به مرور بنوشید.

سنگ کبد:

برای برطرف ساختن سنگ که باید هر روز صبح ظهر و شب آبلیمو آب شلغم خام و یا هر دو را با فاصله از یکدیگر بنوشید.

نقش کبد در بدن انسان و سرطان کبد:

یکی از علل پیدایش سرطان تماس بدن درونی یا بیرونی با نوعی ماده شیمیایی قوی به نام کاسینوژن است. تمامی پژوهشگران سرطان در این مورد هم عقیده می باشند.

بدبختانه نمونه‌های فراوانی از این ماده سرطان زا‌ در زندگی ما هست که یکی از آنها به نام وینیل کلراید نام دارد که سبب نوعی سرطان مهلک کبد می‌شود.

سرطان کبد

 

 

توجه!: این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از نسخه های آن  لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

پایان مقاله/

اولین امتیاز را ثبت کنید !
دسته بندی سلامت و بیماری ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10+ محصولات
+100 سفارشات تکمیل شده
+300 کاربران
87+ مطالب وبلاگ

کامجوطب کوشا در یک جمله

کامجو طب کوشا را بعنوان یک شرکت تولید کننده، وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی نوین و پزشکی سنتی بنا نهادیم تا قدمی بزرگ در این راه برداشته باشیم ….

نماد ها

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت