کیسه صفرا و تنظیم کار آن با روش های درمانی

کامجو طب کوشاکامجو طب کوشا
3,107 بازدید
کیسه صفرا

این مقاله حاوی مطالبی از جمله: کیسه صفرا و تنظیم کار آن با روش های درمانی آن،و هر آنچه باید درمورد صفرا بدانید در این مقاله مطالعه فرمایید. همچین شما می توانید مقالات بیشتری را در وبلاگ کامجوطب مطالعه کنید.

کیسه صفرا

در سمت راست بدن زیر کبد کیسه کوچکی به اندازه یک گلابی کوچک به طول ۷۰ سانتیمتر و عرض ۳ تا ۴ سانتیمتر به نام کیسه صفرا وجود دارد این قسمت دارای عملی مهم است یعنی صفرایی که توسط کبد ساخته می شود در این کیسه جمع شده و از آنجا به وسیله لوله نازک وارد روده دوازدهه می‌شود

این کیسه کوچک در حقیقت انبار صفرا است هنگامی که وارد روده دوازدهه می‌شود از یک طرف در هضم غذا کمک می کند و از طرف دیگر روده ه-ا را ضدعفونی کرده و باعث تخلیه روده میشود به طوری که وقتی صفرا کمتر از میزان معمولی ترشح شود غذا هضم نمیشود و شکم نفخ میکند و شخص به یبوست دچار می‌شود.

 تنظیم کار کیسه صفرا

مواد غذایی در روده باریک با صفرا و شیره لوزالمعده و همچنین با شیره ای که از طریق دیواره روده باریک ترشح شده آغشته می شود و پس از تغییرات زیاد قسمت قابل ملاحظه‌ای از آن از دیواره روده باریک جذب می شود و بقیه مواد به روده فراخ وارد می‌کردند در روده فراخ وارد میگردند.در روده ی فراخ قسمت اعظم آن جذب شده و باقی مانده آن به صورت مدفوع دفع می‌شود.

برای اینکه کیسه صفرا همیشه منظم کار کرده و دستگاه گوارش هیچگونه ناراحتی پیدانکند در هر هفته یک مرتبه آب آلوبالو یا آب زرشک سیاه به آب غوره بنوشید.

هر چند ماه یک بار ده تا دوازده مثقال پولکهای مغز فلوس را نرم بکوبید بعد بخیسانید و صبح ناشتا آب آن را بنوشید. برای اینکه بدمزگی آن شما را ناراحت نکند قطعه پیاز را در دهان بجویید. ضمناً مبردات و مدرات در منظم بودن کار کیسه صفرا اثر خاصی دارد در هوای گرم و همچنین مزاج های گرم نیز از خوردن سکنجبین غافل نشوید.

 به کار انداختن کیسه صفرا

برای به کار انداختن کیسه صفرا باید صبح ناشتا یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون را با کمی آب لیمو مخلوط کنید و بخورید.

۵۰ گرم ریشه زرشک نیم کوب کرده و در یک لیتر آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه برسانید و در همان آب بجوشانید پس از را صاف و شیرین کرده و سپس از هر غذا یک فنجان بنوشید.

کم کردن صفرا

برای کم کردن صفرا از خوراکی های زیر استفاده کنید: آلوبالو، خیار، هندوانه، آب پرتقال، انار انگور فراوان، زالزالک، لیمو ترش، آب هویج، سیب ترش، شاه‌توت، قیسی خشک، بامیه، خرفه، اسفناج، کشمش، آب‌زرشک، کاهو ،آب گیشنیز، آب اسفرزه، برگ کاسنی، عدس،

زغال اخته، تخم نیلوفر، آلوی تازه، آبغوره، سرکه، ترشیجات، آب کاسنی، شربت زرشک، آب دم کرده چهار ترشی، سرکه با روغن سکنجبین، شربت انار ترش، شربت آلبالو ،جوشانده خاکشیر با شکر سرخ، آب دم کرده گل بامیه، آب دم کرده رقیق شاه تره، سماق،شیره مغز فلوس و آش جو.

  • همچنین به عنوان درمان می‌توانید آب جوشانده ۴ مثقال ثنا را بنوشید
  • تمر کجرات،لیمو عمانی و ثنامکی را دم کنید و آب صاف کرده آن را شیرین کرده و بنوشید.
  • ۲۵۰ گرم کُنارترش را بخورید.
  • شب اول او را آب بگیرید و در یخچال نگه دارید و سپس به ترنجبین و کمی شیرخشت در آن حل کنید و بخورید.
  • سه پستان، عناب، تمرهندی و آلو بخارا از هر کدام ۱۰۰ گرم، تاجریزی تخم کاسنی و گل نیلوفر از هر کدام ۲۰ گرم و نیم کوب کرده و شش قسمت کنید هر شب یک قسمت از آن را در یک و نیم لیوان آب جوش بخیسانید صبح با فشار آب آنرا صاف کنید و بعد پنجم مثقال ترنجبین در آن حل کردن میل فرمایید.
  1. کیسه صفرا

انسداد کیسه صفرا

برای رفع انسداد کیسه صفرا بعد از هر غذا یک فنجان آب جوشانده هزار چشم را بنوشید.

هر روز ۳۰ گرم برگ کاسنی وحشی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را به مرور بنوشید.

 تخلیه کردن کیسه صفرا

اگر میل دارید کیسه صفرا تخلیه شود از این خوراکی ها بیشتر استفاده کنید مانند: آب پرتقال، آب انار ترش ،آب زرشک،آب غوره ،آش آبغوره، آب شاه توت ،ماست، دوغ، چهارترشی و آب دم کرده قاریقون.

خارج کردن رسوبات کیسه صفرا

برای خارج کردن رسوب از داخل کیسه صفرا هر روز صبح ناشتا یک قاشق سوپخوری روغن زیتون را با آب پرتقال یا آب لیمو مخلوط کنید و بخورید.

 خالی کردن عفونت کیسه صفرا

گاهی ممکن است به اندازه عفونت داخل کیسه صفرا زیاد شود که دهانی کیسه را بگیرد و مانع کار و عمل آن شود در این هنگام باید از خوردن انواع چربی، دنبه گوشت‌های قرمز، شیر و میوه های هسته دار پرهیز کنید در عوض از خوراکی‌هایی که در خارج کردن عفونت کیسه صفرا نقش دارند بیشتر استفاده کنیم مانند:

انگور های سبز رنگی که هنوز شیرین نشده باشند، غذاهای آبکی ساده، جوجه خروس پخته شده، ماءالشعیر، خرفه تازه، کاهو،آب کاسنی تازه، آب جوشانده کاسنی، عرق کاسنی،عرق بید، ترنجبین ،شیرخشت، عناب، زغال اخته ،آلبالو، زرشک سیاه ،ضمناً گریه غم و غصه ناراحتی عصبانیت فکر زیاد و بدبینی، ناامیدی، دلهره و اضطراب در این مورد بسیار مضر است و باید از آنها اجتناب کرد.

طرز تخلیه عفونت های کیسه صفرا سه قسم است:

قسم اول: به وسیله جراحی.

قسم دوم: بیمار را به طرف راست می خوابانند و به وسیله لوله‌ای که یک سر آن را در ابتدای کیسه صفرا و سر دیگر آن را بیرون از دهان قرار میدهند عفونت های کیسه صفرا را تخلیه می کنند.

قسم سوم: می‌توان با مصرف خوراکی‌ها و پرهیز از مضرات (که قبلا ذکر شده) به نتیجه رسید.

غده چرکین کیسه صفرا

گاهی ممکن است آنقدر غده های چرکی در سر کیسه صفرا به وجود می آیند که بیمار را به هلاکت رساند گاهی ممکن است این غده های چرکی حتی پزشک را نیز به اشتباه بیندازد و گمان به سرتان ببرد درصورتی که فقط غده ها چرکی هستند نه چیز دیگری.

برای برطرف کردن غده های چرکین کیسه صفرا آب زرشک سیاه، آلوبالو، آبغوره، آش آبغوره ،آب شاه توت و جوشانده چهار ترشی تمر هندی،تمرکجرات و لیموعمانی و زرشک سیاه و مصرف طولانی مفید خواهد بود.

التهاب کیسه صفرا

التهاب کیسه صفرا به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد و در اکثر قریب به اتفاق موارد همراه با سنگهای کیسه صفرا رو می‌دهد التهاب کیسه صفرا یکی از شایع‌ترین علل و موارد جراحی شکم محسوب می‌شود لذا به طور معمول در بسیاری از مواقع که سنگ کیسه صفرا دارید به طور موازی با آن ظهور التهاب کیسه صفرا را نیز خواهید داشت که از علل شایع درد پاها در قسمت فوقانی شکم می باشد.

التهاب حاد کیسه صفرا

واژه التهاب حاد کیسه صفرا به حساسیت و درد زیر دنده راست گفته می شود که به دنبال انسداد مجرای صفراوی کیسه صفرا(سیستیک) و در نتیجه اتساع مجرا و کیسه صفراوی و همچنین التهاب و ایجاد عفونت در آن به وجود می آید این انسداد و التهاب معمولاً پس از ایجاد سنگ های صفراوی و مسدود شدن مجاری توسط آن ها به وجود می‌آید که در ۹۰ درصد موارد وجود مجرای سیستیک و یا کیسه صفرا قابل رویت است

سایر عوامل که حدود ۵ درصد از علل ایجاد التهاب حاد در کیسه صفرا را در بر می گیرند شامل گرسنگی های طولانی مدت عدم تحریک و همچنین تغییر فشارهای داخل عروقی است. این عوامل در حالتی که بیمار شدیداً بدحال است، مانند سوختگی شدید، ضربه یا عفونت های  منتشر و شدید، بعد از اعمال جراحی و یا زایمان ایجاد می شود.

درد ها در این بیماری معمولاً از ناحیه اطراف معده در شکم یک چهارم فوقانی و راست شکم شروع شده و به تدریج شدت این در افزایش می‌یابد و معمولاً در ناحیه کیسه صفرا به صورت موضوعی در می‌آید بر خلاف سایر دردهای صفراوی در این بیماری به طور خود به خود رفع نمیشود.

بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، تب خفیف و حساسیت زیر دنده راست به صورت شایعی وجود دارد.

التهاب مزمن کیسه صفرا

التهاب مزمن کیسه صفرا (کله سیستیت مزمن) علایم غیر حاد ناشی از سنگ های صفراوی گفته می شود که بهتر از آن تحت عنوان درد صفراوی نام ببریم.

التهاب مزمن جدار کیسه صفرا تقریباً همیشه باسنگ کیسه صفرا ایجاد می‌شود که البته مانند التهاب حاد نیازی به انسداد مطرح نیست و احتمال دارد که در اثر التهاب حاد کیسه صفرا نیز ایجاد شود که این مورد بسیار نادر از بغل پیچ تاریخچه ای از فرد مبنی بر وجود التهاب حاد قبلی یافت نمی‌شود.از طرفی در کیسه صفرا بیش از یک چهارم افراد مبتلا به التهاب مزمن عوامل عفونی نیز یافت می‌شود.

علائم این بیماری به صورت دردی مداوم در ناحیه اطراف معده و در سطح بدن و یا یک چهارم فوقانی راست شکم است که سریعاً پدیدار می شود و در عرض چند دقیقه شدت آن به حد ثابتی می‌رسد بعد از آن در مدت ۳۰ دقیقه تا جان ساعت شروع به از بین رفتن تدریجی می کند.

همچنین ممکن است این درد به سمت راست استخوان کتف یا شانه راست نیز کشیده شود به علاوه تهوع و استفراغ نیز ممکن است به همراه دست های صفراوی وجود داشته باشد اما علایمی مانند تب و یا احساس توده ای در شکم وجود ندارد.

حملات این بیماری در فواصل زمانی متفاوتی در روز و حتی سال رخ می دهد  علائم دیگری مانند سوء هاضمه عدم تحمل غذاهای چرب نفخ و سوزش سر دل و آروغ زدن نیز ممکن است و بیماران مبتلا به سنگ های صاف و آبی که دچار این بیماری نیز شده‌اند دیده شد.

ولی با وجود این علایم مذکور غیر اختصاصی است و به کرات در افراد دارای کیسه صفرا موی طبیعی نیز رخ می‌دهد انجام عمل جراحی معمولاً در تمام بیماران نسبت به برطرف شدن علائم درد صفرا می‌شود

از عوارض بعدی آن مانند التهاب کیسه صفرا و سنگ مجرای مشترک صفراوی جلوگیری می کند لازم به ذکر است که صفرای داخل کیسه که در ابتدا استریل است جذب می شود ولی به علت ادامه ترشح موکوس از مخاط این اتساع رخ می دهد.

توده ایجاد شده قابل رویت و به راحتی قابل لمس است در این موارد کیسه صفرا به طورکلی حساس است و بیمار ممکن است به علت فشار گره های لنفی اطراف مجرای مشترک یا تورم ذخیره اطراف آن زردی خفیف نیز داشته باشد

معمولاً علامت مشخصی ندارد هرچند که در نظم عمومی به طور طولانی در ناحیه فوقانی و راست شکم احساس می شود در این عارضه خارج کردن کیسه صفرا پیشنهاد میشود در لاپاراتومی کیسه صفرا متسع  بزرگ دیده می شود جدار آن معمولاً نازک است و از ورای آن درحالت عادی تیرگی صفرا را می‌توان دید در حالات هیدروپس دیگر تیره نیست بلکه پر از یک توده موکوسی بی رنگی است. عمل جراحی سریع در هیدروپس کیسه صفرا مانع از عوارض شدید مثل سوراخ شدن کیسه و ایجاد عفونت میشود.

همانطور که آپانتیز متورم میشود و روده ورم میکند، کیسه صفرا نیز بر اثر هجوم میکروب ها متورم شده و درد سختی در زیر دنده ها در طرف راست بدن ظاهر می شود. گاهی شخص در اثر آن ورم به یرقان دچار می شود. گاهی نیز حالات استفراغ به او دست می دهد و شخص دچار تب می شود و شانه راست به دست سنگین مخصوص به خود دچار می گردد

علائم سوء هاضمه در انسان ظاهر می‌شود و در هنگام گرسنگیدرد در قسمت شکم ظاهر شده که با خوردن غذا رفع می‌شود. البته تمام این علایم مربوط به چرکی شدن کیسه صفرا می باشد به طوری که در این کیسه ی کوچک به جای صفرا مقدار زیادی عفونت جمع می‌شود.

شخص مبتلا به ورم کیسه صفرا باید استراحت کامل کرده و جز غذاهای آبکی ساده و بدون چربی چیز دیگری میل نکند بهترین خوراکی برای او جو، آش جو، آبجو یا ماءالشعیر یا عناب است  خوردن ترنجبین، شیرخشت ،آب کاسنی، عرق بید ،آب کاهو، خرفه تازه ،گلاب، عرق بیدمشک و جوجه خروس پخته و آب آن مفید می باشد همچنین پرهیز از تره، ترب ،کلم ،هلو، زردآلو ،میوه‌های هسته‌دار، چربیجات ، تخم مرغ، گوشت قرمز و نمک لازم و واجب است.

  • به عنوان درمان می‌توانید هر بار یک نخود زعفران را با یک لیوان گلاب مخلوط کنید و بنوشید.
  • زیره سبز، زیره سیاه ،زنیان، بادیان و افتیمون از هر کدام ۲۰ گرم و نبات مصری ۱۰۰ گرم همه با هم مخلوط کرده و نرم بسایید هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری از آن را کفلمه کنید.
  • هر شب یک مشت عناب نیمکوب شده را در آب جوش بخیسانید و صبح با فشار آب آن را خارج کنید و قبل از صبحانه بنوشید.

سنگ کیسه صفرا

همانطور که قبلا توضیح دادم کیسه صفرا کیسه گلابی شکل کوچکی است که زیر کبد قرار دارد این کیسه پر از صفراست که برای کمک به هضم غذا در مواقع لازم از طریق مترو رابطه بین کیسه صفرا طب ورود به داخل آنها می ریزد ۹۰ درصد سنگهای صفراوی وقتی تشکیل می‌شود که صفرا با کلسترول زیاد بسیار غلیظ شده و به شکل کریستال هایی سخت با حجم دانه‌های شن و گاهی در ابعاد بزرگتر به قطر ۲ تا ۲/۵ سانتی متر می آید در ۸۰ درصد موارد سنگ های کیسه صفرا در حد ایجاد نمی‌کند و حتی با وجود آنها در کیسه صفرا اساس نمی‌شود

وقتی در مواقعی که کیسه صفرا برای بیرون ریختن صفرا مراقبت می‌شود اگر به طرف بیرون رانده شد دهانه مجرای را که به کبد و روده راه می‌یابد مسدود می‌کند در نتیجه در ایجاد می‌شود و در زمان قطع می‌شود که سنگ به عقب کیسه صفرا بیافتد در مواقعی که بر اثر التهاب کیسه صفرا احتمالاً اختلالات پیچیدگی‌های شدید ایجاد شود دچار می‌شوند که با جراحی سنگ کیسه صفرا را بردارند ناراحتی سنگ کیسه صفرا غالباً در سنین بالا ایجاد می‌شود

تقریباً یک سوم افراد بالای ۶۰ سال دچارسنگ صفرا میشوند بدن زنان سه برابر بیشتر از مردان مستعد ایجاد سنگ صفرا است همچنین  اضافه وزن بالا بودن مقدار کلسترول و انسولین در بدن خطرناک برای ایجاد سنگ صفرا است به طوری که با ۲۰ درصد اضافه وزن، احتمال ایجاد سنگ های کیسه صفرا دو برابر می‌شود زنانی که از خوردن صبحانه خودداری می‌کنند و یا نوشیدنی های کافئین دار قهوه و چای می نوشد به مراتب بیشتر در مراسم قیس فراری هستند اگرچه به اختلالات دستگاه سفرهایی به اندازه سری اختلالات دستگاه توجه نمی‌شود اما کاملا شایع هستند.

بیش از ۹۵ درصد از بیماری‌های دستگاه صفراوی یا به طور مستقیم با سنگهای کیسه صفرا در ارتباط است و یا در ارتباط با التهاب کیسه صفرا است که کاملاً با بیماری سنگ کیسه صفرا مرتبط است سنگ کیسه صفرا ساختارهای بلوری دارند که از طریق تلخیظ و یا تراکم  وسفت شدن عکس های سازنده را ایجاد می شوند که دو نوع اصلی دارند

یک دسته از سنگ ها از جنس کلسترول هستند که حدود ۷۵ درصد از سنگ های کیسه صفرا را تشکیل می دهند  رنگهای خالص آن زرد کمرنگ هستند دسته دیگر سنگهای میدانی هستند که بیشتر از املاح و ترکیبات کلسیم تشکیل شده‌اند و حدود ۲۰ درصد از سنگ های کیسه صفرا را تشکیل می دهند که انسان‌ها معمولا سیاه و قهوه‌ای رنگ و کوچک و متعدد هستند.

سنگ صفرا

چگونگی ایجاد سنگ کیسه صفرا

عواملی که زمینه را برای بروز سنگ ها آماده می‌کنند. عبارتند از: چاقی و رژیم غذایی غربی که حاوی مقادیر زیادی چربی و کلسترول است  در زمان فقدان ویتامین E,و ویتامین A به سرعت از بین می رود کمبود ویتامین Aباعث جدا شدن غیرعادی غشای مجرای کیسه صفرا می‌شود کلسترول که قابلیت انحلال کمتری دارد می تواند در کیسه صفرا به علت کنده شدن غشای کیسه صفرا در کیسه بماند و سفت شده و تبدیل به سنگ شود این کار خصوصاً در موقعی که لیستین کمتر باشد بهتر و بیشتر به وقوع می پیوندند.

سنگ های کلسترولی

کلسترول در آب نامحلول است لذا مواردی که میزان آن نسبت به سایر محتویات صفرا به طور غیرطبیعی افزایش می‌یابد به حدی می رسد که نسبت به سایر املاح صفراوی فوق اشباع شده و باعث رسوب تیغه های بزرگ کلسترولی به صورت بلورهای کلسترول می‌شود که به راحتی خرد می‌شوند. اما سنگ های قهوه ای کم تعداد و نرمال و از لحاظ شکل ظاهری مانند گریز و یا شبیه صابون هستند و چندین عامل در افزایش غیر طبیعی کلسترول و در نتیجه رسوبات تشکیل سنگهای کلسترولی کیسه صفرا نقش دارند که از این جمله می توان از افزایش ترشح کلسترول در صفرا نام برد

که این امر ممکن از در ارتباط با چاقی رژیم های غذایی پر انرژی یا داروها مثل دارویی کلوفیبرات که یک داروی ضد چاقی است استروژن ها نوعی هورمون زنانه است قرص های ضد بارداری و زایمان های مکرر دیده شود علاوه بر عوامل فوق هر عواملی که باعث کاهش تحرک و فعالیت کیسه صفرا شود باعث بی حرکتی و در نتیجه ته نشین شدن کلسترول موجود در سفر می شود این رسوبات روی هم انباشته شده و تشکیل سنگ های صفراوی را میدهند از عواملی که باعث کاهش حرکت کیسه صفرا می‌شوند می‌توان از تنگی های مجاری صفراوی تغذیه بیش از حد از راه تزریقی و گرسنگی نام برد همچنین بارداری نیز به علت کاهش تحرک کیسه صفرا سبب سنگ سازی می شود.

عوامل سنگ‌های کلسترولی و مختلط

۱- عوامل جمعیت شناختی، ژنتیکی: بیشترین شیوع سنگ‌های صفراوی در سرخپوستان آمریکای شمالی و شیلی و میانی شیلی می باشد و در اروپای شمالی و آمریکای شمالی نسبت به آسیا بیشتر است کمترین شیوع سنگ‌های صفراوی در ژاپن دیده می‌شود و عاملان استعداد خانوادگی و جنبه‌های وراثتی است.

۲-چاقی: مخزن و ترشح طبیعی اسیدهای صفراوی و افزایش ترشحات صفراوی کلسترول.

۳- کاهش وزن: به حرکت درآمدن کلسترول بافتی منجر به افزایش چرخه صفراوی کلسترول می‌شود در حالی که ترشح روده ای و کبدی نمک های صفراوی کاهش می‌یابد.

۴- هورمون های جنسی مونث: استروژن ها و قرص های پیشگیری از بارداری منجر به کاهش ترشح نمک صفراوی و کاهش تبدیل کلسترول به استرهای کلستریل می شوند.

۵- بیماری ایلئومی یا رزکسیون ایلئوم: سوء جذب اسیدهای صفراوی منجر به کاهش مخزن اسیدهای صفراوی و کاهش ترشحات صفراوی و نمک های صفراوی میشود.

۶- افزایش سن: افزایش ترشحات صفراوی کلسترول کاهش حجم مخزن اسیدهای صفراوی کاهش ترشحات صفراوی نمک‌های صفراوی، کلسترول موجود در مواد غذایی مصرفی روزانه بیماران مبتلا به سنگ صفراوی پرش و کلسترول را افزایش می‌دهد در حالی است که افرادی که فاقد سنگ صفرا هستند با وجود مصرف غذاهای غنی از کلسترول افزایش در میزان ترشح کلسترول سفرهای وجود ندارد لازم به ذکر است که علاوه بر عوامل محیطی مانند رژیم غذای پر انرژی و غنی از کلسترول عامل ژنتیکی نیز در ترشح بیش از حد کلسترول و تولید سنگ های صفراوی نقش مهمی ایفا می کنند

شیوع بالای سنگ صفراوی بین خویشاوندان درجه اول و دارای سنگ صفراوی در نژادها و اقوام مختلف رعایت شده است بدین ترتیب مازاد بودن کلسترول صفرا به نسبت اسیدهای صفراوی عمدتاً ناشی از ترشح بیش از حد کلسترول می باشد اما ترشح کمتر از حد اسید های صفراوی نیز ممکن است در آن نقش داشته باشند عوامل پیچیده و فراوان دیگری نیز در تشکیل سنگهای کلسترولی کیسه صفرا موثرند که خلاصه‌ای از آن را ذکر خواهیم کرد

با وجود تمامی عوامل بالا این نکته قابل توجه است که ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به سنگ های صفراوی عامل اولیه و ایجاد کننده سنگ ندارد و تنها سن و جنس آنها در ایجاد این سنگها دخیل هستند یا با افزایش سن میزان شیوع سنگ‌های صفراوی افزایش می یابد همچنین میزان شیوع این بیماری در زنان سفید بودن دو برابر مردان است.

 سنگ های رنگدانه دار

این دسته از سنگهای صفرا که بیشتر از املاح و ترکیبات کلسیم تشکیل شده‌اند، در کشورهای شرقی بسیار شایع تر از کشورهای غربی هستند افزایش مواد کلسیمی و یا بیلی روبین که طی فرآیندی از تجزیه گلبولهای قرمز خون حاصل می‌شوند کلسترول های اضافی موجود در صفرا در این هسته ها تجمع کرده و باعث ایجاد سنگ های کلسترولی کیسه صفرا می‌شوند.

تشکیل سنگ های رنگدانه دار در آسیایی‌ها فوق العاده بارز است و اغلب با عفونتهای درخت صفراوی مرتبط می باشد به طور کلی علاوه بر سن و جنس افراد عواملی از جمله نژاد افراد و منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می کنند نیز در میزان شیوع سنگ‌های صفراوی دخیل اند به علاوه بر عوامل ارثی و تاریخچه خانوادگی نیز به تنهایی می‌تواند سهم بزرگی در ایجاد این نوع بیماری داشته باشد.

علائم بیماری سنگ کیسه صفرا

اغلب بیماران مبتلا به سنگ های صفرا فاقد علامت هستند و اکثر علایم و تظاهرات بالینی این بیماری به علت حرکت و جابجایی سنگها و به دنبال آن گیر افتادن در مجاری صفراوی است این سنگ ها باعث انسداد مجاری صفراوی می‌شوند که این انسداد به علت تحریک دیوار هم جاری توسط سنگهای منجر به التهاب و ایجاد علائم تظاهرات بیماری می‌شوند

انسداد در مجرای صفراوی توسط یکسان باعث افزایش فشار داخل مجرای مربوط و همچنین اتساع کیسه صفرا می‌شود به گونه ای که انقباضات مکرر صفراوی نیز قادر به دفع و رفع مشکل نمی باشد و در نتیجه این عوامل باعث ایجاد درد های صفراوی در ناحیه ی سمت راست و فوقانی شکم می شوند که غالباً در این موقع ناحیه بین دو کتف یا شانه تیرمیکشد.

درد های صفراوی که از آن به عنوان کولیک صفراوی نام می برند به صورت کاملا ناگهانی شروع شده و ممکن است به مدت ۳۰ دقیقه تا ۵ ساعت با شدت زیاد ادامه داشته و به تدریج یا به سرعت فروکش کند. گاهی ممکن از دردهای صفراوی حاصل از این انسداد به طور ممتد و خفیف در ناحیه راست و فوقانی شکم تا ۲۴ سال نیز ادامه یابد این در طالبان با تهوع و استفراغ همراه است اما وجود علائم دیگری مانند تب و لرز به همراه درد های صفراوی دلالت بر وجود عارضه ای دیگر همراه با انسداد مجرای صفراوی دارد،

به عنوان مثال ممکن است التهاب کیسه صفرا و لوزالمعده وجود داشته باشد احساس پری در شکم و اطراف معده سوءهاضمه آروغ زدن یا نفخ شکم به خصوص پس از صرف یک غذای چرب را نباید با دست های سفید روی کولیک اشتباه گرفت. چنین مشکلاتی غالباً از مبتلایان به بیماری سنگ کیسه صفرا شنیده می شود اما این علایم تنها مخصوص به سنگ‌های صفراوی نمی باشند

درد های صفراوی (کلولیک صفراوی) ممکن است از طریق خوردن یک وعده غذای چرب یا صرف یک وعده غذای حجیم و سنگین به دنبال یک دوره طولانی مدت ایجاد شود لازم به ذکر است که در انسداد مجاری صفراوی توسطه می تواند باعث ایجاد عارضه های دیگر همزمان با دردهای صفرا می‌شود از آن جمله می‌توان به التهاب به حاد کیسه صفرا (کوله سیستیت حاد) اشاره کرد به علاوه انسداد مجرای صفراوی مشترک که حاصل از مجرای صفراوی کبد و کیسه صفرا می باشد

ممکن است این عوامل سبب ایجاد درد زردی و التهاب لوزالمعده و آسیب کبدی شوند اما با این وجود اخلاقی افراد دچار درد و عوارض سنگ نمی‌شوند تشخیص بیماری سنگ صفراوی در یک بیمار بدون علامت یا در بیماری که علامتش را می توان به سنگ کیسه صفرا نسبت داد یک مشکل شایع است به گونه ای که خطر ایجاد نشانه‌های که مستلزم جراحی است بسیار اندک می باشد.

معمولاً پدیدار شدن نشانه های ناشی از سنگ صفرا در افرادی که از جانی به آن مبتلا بوده‌اند و از همان ابتدا تشخیص داده شده است محتمل‌تر از بیمارانی است که در هنگام تشخیص اولیه بیش از ۶۰ سال سن دارند بیمارانی که دیابت شیرین در اصطلاح بیماری قند و سنگ کیسه صفرا دارند ممکن است وقتی نسبت به بروز عارضه عفونی مستتر باشد اما میزان خطر بروز عوارض عفونی صفراوی در بیماران دیابتی به طور کامل مشخص نشده است.

سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه ی صفرا

  1. برای رفع سنگ ها می توانید یک پیاز درشت را رنده و با ۴ قاشق سوپخوری روغن زیتون نیم پز کنید بعد ۱۵۰ گرم آب به آن اضافه کرده و ۱۰ دقیقه بجوشانید و پس از شام تا گرم است آب آن را بنوشید.
  2. ۵ تا ۱۰ گرم برگ کلفت و خشک توت سیاه را در ۱۵۰ گرم آب سه برابر وزن برکا ۴ تا ۶ ساعت دم کنید و آب آن را پس از سرد شدن ساق و شیرین کرده هر شب یک فنجان از آب آن را دو ساعت بعد از خوردن آب پیاز بنوشید این کار را چند شب ادامه دهید اگر هنگام ادرار کردن احساس دفع کرد این نشانه بهبود است و باید مصرف را ادامه دهید.
  3. آب سیب ترش را بگیرد و بدون شیرینی قوام آورید و بخورید.
  4. هر روز ۲ تا ۵ لیتر آب پرتقال بنوشید.
  5. پرتقال را پوست کنده و طرح‌های آن را با انجیر خشک یا خرما یا زرده تخم مرغ یا خامه یا پنیر تازه یا دمپختک یا پیاز پخته بخورید.
  6. ۲۵ گرم برگ کاسنی وحشی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و بنوشید.
  7. ۲۰ تا ۲۵ گرم پوست ریشه زرشک را در نیم لیتر آب سرد ۱۵ دقیقه رسانید و بعد به جوشانی سپس صاف کرده آن را با شکر شیرین و بعد از هر غذا یک استکان بنوشید.

زیاد کردن ترشحات کیسه صفرا

برای زیاد کردن ترشحات آب لیمو یا آب هویج مفید است همچنین می توانید ریشه کاسنی را به داده و ۵۰ گرم از آن را هر بار در یک لیوان آب بجوشانید و آب آن را صاف کنید و صبح و ظهر و شب شد یک سوم از آن را بنوشید.

توجه!: این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از نسخه های آن  لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

اتمام مقاله/

 

4.4/5 - (8 امتیاز)
دسته بندی سلامت و بیماری ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10+ محصولات
+100 سفارشات تکمیل شده
+300 کاربران
87+ مطالب وبلاگ

کامجوطب کوشا در یک جمله

کامجو طب کوشا را بعنوان یک شرکت تولید کننده، وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی نوین و پزشکی سنتی بنا نهادیم تا قدمی بزرگ در این راه برداشته باشیم ….

نماد ها

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت